Anläggningens konkurs omfattar tre bolag, Tierp Arena AB samt Tierp Arena Event AB som skött arrangemangen och Tierp Arena Catering AB som levererat mat och dryck.
Enligt konkursförvaltarens försäljningsprospekt är arenan en av världens fem bästa för dragracing. Den uppges hittills ha kostat ungefär 150 miljoner kronor. Att bygga färdigt bland annat utbildningslokaler och hotellrum i huvudbyggnaden beräknas kosta ytterligare cirka 10 miljoner.
Enligt den värdering arenabolaget lät göra i maj 2013 har anläggningen i färdigbyggt skick ett marknadsvärde på 210 miljoner.
Andra banprojektörer i Uppland verkar inte vilja utnyttja tillfället att köpa ett konkursbo i stället för att fullfölja sina planer. Möjligheten avfärdas av Bo Fallbrink, Bälinge, initiativtagare till Viking motor park utanför Enköping.
– Som vi ser det påverkar konkursen inte vårt projekt överhuvudtaget, säger han.
– Vi har redan köpt en bit mark, har gjort utredningar och satsat 7-8 miljoner kronor. Att vi skulle flytta någonstans, det funkar inte.
Särskilt inte som han beskriver den satsningen som ett projekt med delvis annan inriktning än arenan i Tierp.
I planen för Viking motor park ingår stora ytor både inne och ute för utställningar. Bo Fallbrink menar därför att närheten till Stockholmsområdet är av större betydelse. Sedan tillkomsten av Tierp Arena har planerna på en dragstripp och racingoval också prioriterats ned i Enköpingsprojektet.
Bo Fallbrink beklagar konkursen, men hoppas och tror att arenan i Tierp kommer att hitta en köpare och drivas vidare, gärna med fortsatt motorsportinriktning. Han tror även på förutsättningar för samarbete mellan de båda anläggningarna.
Närmast för Enköpingsprojektet väntar en huvudförhandling i miljödomstolen den 21-22 november. Bo Fallbrink har förhoppningar om en positiv utgång, även om domen kan komma att överklagas till miljööverdomstolen.
– Vi har ett av Sveriges mest välutredda områden och jag ser inga egentliga stötestenar.
Med hänvisning till rättsprocessen vågar han inte säga något om projektets tidplan.
– Vi har en lagakraftvunnen detaljplan så i princip har vi ett bygglov, men en miljödom sätter ramar för verksamheten.
UNT har utan att lyckas även sökt representanter för Viking Raceway Park med planer på en motorbana i Hallstavik.
Fotnot. Indikativt bud är inte ett bindande slutbud, men en tydlig intresseanmälan från en möjlig köpare som vill ha en fördjupad diskussion med konkursförvaltaren. Anbudstiden kan komma att förlängas efter den 24 oktober.