Både IVO och privatpersoner eniga - socialförvaltningen har brister

Socialförvaltningen i Tierps kommun får kritik av Inspektionen för vård och omsorg för brister och problem när det gäller handläggningen av ansökningar om ekonomiskt bistånd.

Socialförvaltningen i Tierps kommun har fått kritik av Inspektionen för vård och omsorg för brister och problem när det gäller handläggningen av ansökningar om ekonomiskt bistånd.

Socialförvaltningen i Tierps kommun har fått kritik av Inspektionen för vård och omsorg för brister och problem när det gäller handläggningen av ansökningar om ekonomiskt bistånd.

Foto: Kjell Sjöberg

Tierp2018-10-26 08:00

Under våren 2018 fick IVO ta emot minst sex anmälningar från privatpersoner som riktade kritik mot socialförvaltningens handläggning av ansökningar som rörde ekonomiskt bistånd.

Bland annat menade anmälarna att handläggningstiden blev utdragen samt att handläggare byttes under arbetet med ärendena. I något fall menade en anmälare att ansökningar hade glömts bort och inte handlagts överhuvudtaget.

Den kritik som riktats mot socialförvaltningen gjorde att IVO valde att genomföra en inspektion på plats i Tierp i maj i år. I samband med den gjordes både intervjuer med personal liksom genomgångar av tio akter med ansökningar om ekonomiskt bistånd.

I sitt beslut bekräftar IVO den bild som anges i anmälningarna samt konstaterar att det finns brister på tre olika områden som måste åtgärdas.

Det handlar bland annat om att det saknas uppgifter i dokumentationen vad enskilda ansökningar avser för typ av ekonomiskt bistånd.

Vidare sägs i beslutet att det tar tid innan ansökningar om ekonomiskt bistånd börjar utredas. IVO menar att socialförvaltningens agerande inte är förenligt med förvaltningslagen, som säger att en utredning ska inledas omgående.

IVO menar också att det i samband med vissa beslut saknas bedömningar varför en person fått eller inte fått ekonomiskt bistånd.

I beslutet konstaterar IVO att kommunen och socialförvaltningen tagit till sig av kritiken och vidtagit åtgärder samt tagit fram ett kontrollprogram för att den här typen av brister inte ska uppstå igen i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om