Ett stenkast från ICA och tågstationen bor Hans Eriksson i centrala Örbyhus. Här i huset har han internet via Telias mobilnät.
– Jag tyckte att det var för dyrt att dra in fiber och när jag pratade med Telia så lovade de att det kommer funka utmärkt att ha bredband via mobilnätet. Jag använder internet som de flesta andra, surfar runt lite och streamar tv och sport, säger Hans Eriksson.
Han gillar framför allt engelsk fotboll och följer favoritlaget Liverpool. Därför har han även via Telia köpt ett sportpaket och han betalar ungefär 2 000 kronor totalt per månad för bredbandstjänsterna. För några månader sedan gick detta bra, men den senaste tiden har både sändningarna och surfandet i stort hackat rejält.
– På dagarna när folk jobbar flyter det på, men efter klockan 17-18 när alla kommer hem och använder nätet så börjar problemen för mig. Då kan jag varken se på tv, streama nånting eller surfa. Det laggar bara.
På dagarna har han mätt upp internethastigheten till ungefär 30 Mbit/s men kvällstid kan den vara nere i 0 till 1 Mbit/s. Det gör att han inte kan använda internet ens för hemmabruk när Örbyhusborna slutat skola och jobb.
– Jag vill inte framstå som nån gnällig gubbe, men jag betalar nästan 24 000 kronor per år för Telias bredband och då vill jag så klart att det ska funka. Jag hade ju fattat om det var så att jag bodde ute i skogen nånstans, men nu bor jag mitt i Örbyhus.
Han har varit i kontakt med Telia flera gånger och det verkar som att deras mast i området inte klarar antalet användare och därför sjunker hastigheten ned till nära 0 Mbit/s många kvällar.
– Jag är arg på att Telia inte bryr sig utan bara ber mig att jag ska skriva och önska att prestandan ökas. Samtidigt måste jag betala fullt pris för en tjänst som inte funkar.
Telia bekräftar att det tidvis råder kapacitetsproblem i området men att de arbetar på en lösning – ett arbete som beräknas ta minst ett år.
Ska han betala fullt pris under tiden?
– Vi kan inte garantera att det är optimal uppkoppling på alla platser runt om i landet. Det är beklagligt att han har problem, säger William Fröding, pressinformatör på Telia.
– Han kan återigen ta kontakt med kundtjänst för att diskutera lösningar.