Skolans rektor Helena Car gläds över de höga siffrorna, som är det bästa resultat skolan haft, men är egentligen inte särskilt förvånad.
- Det är ett kvitto på att vårt arbete fungerar. Vi har lagt om strategin och arbetar mycket mer aktivt med mål och åtgärdsplaner för elever som blivit underkända. Sedan beror det naturligtvis på underlaget också. Vi hade en jättebra elevgrupp förra året, säger hon.
Det nya systemet, som infördes på skolan förra året, innebär att föräldrarna till alla elever som blivit underkända i årskurs 8 kallas till ett möte med den berörda ämnesläraren. Sedan lägger de tillsammans med eleven upp en åtgärdsplan med tydliga mål för vad som krävs för att få ett godkänt betyg.
- Det görs direkt i början av både höst- och vårterminen. Planen följs upp med jämna mellanrum och om eleven fortsätter att logga på gränsen skickas papper hem till föräldrarna, säger Helena Car.
Hur reagerar föräldrarna och eleverna på detta?
- Föräldrarna är jätteglada. De tycker att det är mycket lättare att stötta barnen om de har tydliga mål. Och eleverna tycker att det är bra eftersom de vet exakt vad som krävs av dem.
Enligt Helena Car har arbetet inte krävt extra resurser - däremot merarbete för lärarna på skolan.
- Men de är ändå nöjda för de känner att det ger effekt, säger Helena Car.
Centralskolan kommer att fortsätta arbeta på liknande sätt även i framtiden. Arbetet förankras även genom så kallade "pedagogiska kaféer" som hålls sex gånger per termin. På träffarna diskuteras åtgärdsplaner för elever och hur man som lärare skapar tydliga mål för lärarandet.
Susanne Calland, rektor på Aspenskolan, är mindre nöjd med sin skolas resultat. Skolan ligger precis i snitt med medeltalet i riket, men Susanne Calland skulle gärna se att fler elever gick ut grundskolan med behöriga betyg.
- Det är det man måste sträva mot. Vi ska forsöka gå in lite tidigare med åtgärder när vi märker att elever har svårt att klara målen, säger hon.
Fakta/Andel 9:or som är behöriga till gymnasieskolan (godkänt betyg i svenska, språk, engelska och matematik).
Skola | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
Aspenskolan | 89,0 procent | 86,7 procent | 93,7 procent | 85,3 procent |
Centralskolan | 98,4 procent | 90,0 procent | 84,3 procent | 93,5 procent |
Ol-Andersskolan | 81,1 procent | 90,2 procent | 85,9 procent | 85,7 procent |
Örbyhus skola | 85,7 procent | 88,6 procent | 74,2 procent | 81,4 procent |