– Det är tufft att hitta ny personal till vissa typer av tjänster. För att vi ska lyckas och hitta rätt med våra rekryteringar måste vi skapa förutsättningar som gör att det blir kul och spännande att jobba hos oss, säger Randi Graungaard, kommundirektör i Tierps kommun.
Tierps kommun har sökt och söker i dag personal till en mängd nyckelposter. En ny ekonomichef är precis klar liksom fyra nya socialsekreterare, men sedan är även tjänsterna som utbildningschef, säkerhetssamordnare och chef för kommunsekreterarna obesatta. Lägg sedan till att upphandlingschefen ska vara ledig och prova annat jobb och att arkivarien är långtidssjukskriven.
Randi Graungaard förklarar att det lätt blir slentrianmässigt när man ska rekrytera ny personal.
– När det gäller flera av de här tjänsterna har vi valt tillfälliga lösningar för att få tid på oss och undersöka vilken typ av kompetens vi verkligen behöver i vår organisation innan vi går ut och rekryterar, förklarar Randi Graungaard.
Hon exemplifierar när det gäller tjänsten som chef för kommunsekreterarna.
– Det kanske är så att vi egentligen behöver en jurist som även kan jobba med juridiska frågor i kommunen och företräda i rätten där vi idag hyr in jurister?
Både ett kärvare ekonomiskt klimat i kommunen samt att rekryteringar kostar mycket pengar gör att man som kommun behöver söka andra vägar när det gäller hur man ska bedriva sin verksamhet.
– Kommunerna konkurrerar om nyckelpersoner på olika områden. Genom att vi går samma i större enheter blir vi mindre sårbara när det gäller personer med spetskompetens, menar Randi Graungaard.
Samarbeten över kommungränserna är en väg att gå och här samarbetar Tierp, Älvkarleby, Heby, Östhammar och Knivsta och har en gemensam it-verksamhet med ett fyrtiotal personer där Tierps kommun är värdkommun.
IT-verksamheten drog i gång vid årsskiftet och målsättningen är att den ska ge ekonomiska fördelar vid upphandlingar och att kommunerna blir starkare och når stordriftsfördelar genom att samla mycket IT-kompetens i en och samma organisation.
– Här blir vi en större aktör med ännu bättre förutsättningar som representerar cirka 80 000 människor. Det gör att vi lättare kan locka personer med spetskompetens på IT-området att vilja jobba hos oss, menar Randi Graungaard.
Ett annat område där Tierp tillsammans med Älvkarleby och Heby tittar på en gemensam organisation är på upphandlingsområdet.
– Det är samma sak här som på IT-området. Med en gemensam organinsation kan vi få skalfördelar och bli starkare i samband med upphandlingar på olika områden, säger Randi Graungaard.