Den nya rallycrossbanan tar form

Den nya rallycrossbanan pÄ Tierp Arena börjar nu fÄ sin slutgiltiga form. Flera toppförare har varit pÄ plats och testat och kommit med förslag hur det ska bli en spektakulÀr bana med internationell standard.

Den 6 och 7 oktober i Är Àr det tÀnkt att rallycrossbilar för första gÄngen ska tÀvla pÄ Tierp Arena.

Den 6 och 7 oktober i Är Àr det tÀnkt att rallycrossbilar för första gÄngen ska tÀvla pÄ Tierp Arena.

Foto: Kjell Sjöberg

Tierp2018-08-18 13:00

Ljudet Àr nÀstan öronbedövande nÀr de bÄda testbilarna far fram pÄ den nyanlagda rallycrossbanan pÄ Tierp Arena.

– Det hĂ€r Ă€r en av de snabbaste banor jag kört pĂ„. NĂ€r vi passerar det dĂ€r hoppet har vi en hastighet pĂ„ cirka 160 kilometer i timmen och dĂ„ flyger vi drygt trettio meter. Det Ă€r viktigt att banans snabbhet behĂ„lls, sĂ€ger Sebastian Eriksson, en av testförarna, och pekar mot ett av hoppen.

Det Àr Sebastian Eriksson och Oliver Eriksson som kör de bÄda testbilarna. BÄda ingÄr i Olsberg MSE, ett av landets bÀsta rallycrossteam.

Arbetet med att bygga den 1 394 meter lÄnga rallycrossbanan har Tierp Arena gjorts tillsammans med Olsberg MSE.

Rallycrossbanan har byggts i anslutning till den redan befintliga dragracingbanan pÄ Tierp Arena.

– Den bana som vi har hĂ€r Ă€r byggd utifrĂ„n de datamodeller och ritningar vi tagit fram. Nu testar vi det vi byggt och gör de justeringar som behövs för att skapa den optimala banan för förarna samt en spektakulĂ€r bana som tilltalar publiken, förklarar Urban Axelsson, platschef pĂ„ Tierp Arena.

Andreas Eriksson som Àr VD och stallchef för Team Olsberg har funnits med som rÄdgivare under hela byggarbetet.

– Det som gör det extra kul med den hĂ€r banan Ă€r att den Ă€r en lĂ„ngsiktig lösning med internationell standard, sĂ€ger Andreas Eriksson.

Enligt Andreas Eriksson har man under testerna pÄ Tierp Arena noterat att banan behöver justeras pÄ vissa punkter.

– Direkt efter den dĂ€r höga jordvelodromen kommer det att bli tvĂ„ hopp och sĂ„ kommer nog starten att flyttas lite, förklarar Andreas Eriksson.

Han menar att banan kommer att utgöra ett viktigt tillskott i rallycross-Sverige.

– Sverige Ă€r vĂ€rldsledande pĂ„ rallycross, men i dag har vi bara rallycrossbanan i Höljes i VĂ€rmland som hĂ„ller hög internationell nivĂ„. Nu fĂ„r vi en till hĂ€r i Tierp, vilket Ă€r ett mĂ„ste om vi ska ha möjlighet att arrangera flera deltĂ€vlingar i VM, EM och NM i Sverige,

Arbetet med banan har pÄgÄtt sedan i januari i Är och det mÄste nu vara klart inom tre veckor.

– I början pĂ„ september har vi besök av det internationella förbundet som ska granska och förhoppningsvis godkĂ€nda banan sĂ„ att vi kan köra internationella tĂ€vlingar pĂ„ den, sĂ€ger Urban Axelsson.

Den första helgen i oktober Àr planen att finalen i det nordiska mÀsterskapet i rallycross ska avgörs pÄ Tierp Arena.

Rallycrossbanan

Den nya rallcrossbanan kommer att mĂ€ta 1 394 meter. Delar av banan kommer att gĂ„ pĂ„ den befintliga dragracingbanan.

PĂ„ banan finns bland annat flera hopp och en nio meter hög jordvelodrom som bestĂ„r av 30 000 kubikmeter med jord- och schaktmassor.

Publikkapaciteten, nÀr banan Àr fullt utbyggd, Àr berÀknad till 40 000 ÄskÄdare.

Arbetet med att bygga banan pÄbörjades i januari i Är.

MÄlsÀttningen Àr att VM i rallycross ska kunna köras pÄ banan i framtiden. Redan i oktober i Är kommer finalen i NM i rallycross att köras pÄ Tierp Arena.

KĂ€lla: Tierp Arena

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om