Efter möte: Nya rutiner för skolmaten i Tierp

Nu lovar Sodexho att rätta till problemen med skolmaten i Tierps kommun så att personalen ska slippa extraarbete med uppackningen. Dessutom ska maten märkas med bästföredatum, något som inte har skett de första veckorna.

Tierp2006-01-26 00:00
Som UNT rapporterade förra veckan har det nya matsystemet inte fungerat som det var tänkt. Ett stort problem har varit att maten ofta har kommit i kartonger direkt från tillverkaren, vilket har medfört att personalen i mottagningsköken har fått packa upp all mat, något som Sodexho enligt avtalet med kommunen skulle stå för.

Nya rutiner
Tierps kommun har nu haft ett möte med Sodexho för att påtala problemen.
— Vi har justerat det vi tidigare har kommit överens om och nu ska det bli nya rutiner för hur maten levereras. Den ska komma upplagd i engångsbleck. Det ska vara ordnat i slutet av den här veckan, säger Marianne Hasselberg, kostkonsulent vid Tierps kommun.
Vidare ska maten märkas med bästföredatum. Matsystemet har bland annat fått kritik för att frusen mat som Sodexho har fått från sina leverantörer har börjat tina i bilarna på väg till Tierp och sedan serverats fyra dagar senare.

Mat tog slut
- Där ska man ändra matsedeln så att man anpassar sig till bästföredatumen. Det är för att vi ska få en garanti för att maten uppfyller de krav vi har, säger Marianne Hasselberg.
Från elevhåll har det den senaste veckan fortsatt att komma in larm om att maten inte har räckt till alla sedan Sodexho tog över.
Elever på Aspenskolan rapporterar om att de måste gå till macken på andra sidan gatan eller till närmaste matbutik och köpa godis för att slippa var hungriga. På Ol Andersskolan i Skärp­linge menar eleverna att de känner sig tvungna att ta med pengar till pizza, trots att deras föräldrar redan har betalat för skolmaten med skattepengar.

Inkörningsperiod
Marianne Hasselberg uppger att det har funnits mat, men att det handlar om att den ena rätten av två har tagit slut.
— Så kommer det att vara under en inkörningsperiod i och med att vi har två rätter. Tiden kommer att ge kunskap hos kökspersonalen om vilka rätter som går bäst så att de kan beställa mer av de rätterna, säger hon.
Marianne Hasselberg menar att det alltid kan komma klagomål i samband med en förändring.
— Det här handlar om inkörningsproblem som Sodexho jobbar på att rätta till. Vi samarbetar för att få det här att fungera bättre och bättre, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om