Orden är Daniel Löfbloms. Han har ett 40-tal folkvagnar hemma i Skellefteå och blev tvungen att köpa en industritomt att ställa upp dem på. I går besökte han Tierp Arena tillsammans med hundratals andra folkvagnsägare från hela landet.
Daniel Löfbom har tagit med en av sina originellaste vagnar, en turkosfärgad 61:a med soltak. Den var helt klart extraordinär när det begav sig. Under natten till lördagen stannade han och sov i bilen på resan ner till Tierp. Bubblan är alltså också överraskande rymlig.
Och den har många smeknamn, förutom bubbla till exempel folka, bagge och älgläpp. Ett gäng ungdomar från Hallstavik har slagit sig ner på en trekant gräs med sina bilar och tält och med sig har de också två gamla finrumssoffor att sitta i. Flera av dem är medlemmar i en lokal förening på nätet, airbags.se och har förutom en blå så kallad enkelpicup fem folkvagnar. De förnekar att Hallstavik skulle vara något särskilt centrum för folkvagnen, tvärtom är den vanligt förekommande som veteranbil i Sverige.
Men säga vad man vill, bubblan var inte någon bra bil att krocka i. Motorn sitter bak och tanken fram.
– Men den hade en klar favör, den var lättmekad, säger Lars Sundin, 84, från Månkarbo som kommer gående förbi. Han körde folkvagn på 50-talet då bilen bara hade 13 hästkrafter.
– Här under sparklådan leds motorvärmen i rör som man kunde dra in i bilen och då fick man det riktigt varmt och skönt och så slapp man kondens och rost under dörren, förklarar han för Joakim Hag som har en svart folka från 1960 på 30 hk som han sänkt en smula och satt på breda bakdäck på som fyller ut skärmarnas hela bredd.
Folkvagnen är bakhjulsdriven med en luftkyld boxermotor och batteriet är placerat under baksätet. Motorerna utvecklades i styrka, men den ideala farten förblev runt 80 kilometer i timmen. I Europa tillverkades folkvagnen till i början på 1970-talet. Den sista fabriken fanns i Mexiko, där bilen var vanlig i taxinäringen. Då det fordrades fyra dörrar på mexikanska taxibilar tog sagan definitivt slut år 1983.
Daniel Löfbom säger att folkvagnen också är mycket populär i USA där är varje sammankomst är kopplad till dragracing och camping samt försäljning av reservdelar. Och Tierp Arena svarar upp mot hela den bilden denna dag. Med jämna mellanrum kör trimmade bilar med motorstyrkor på 600 till 1 000 hk som bålgetingar inne på arenan med toppfarter över 200 kilometer i timmen och det finns mängder med reservdelar och tillbehör att fynda utanför arenan.