Enduroåkning irriterar i Vendel

Thomas Wallby i Vendel har tröttnat på enduroåkningen i skogen. Han anser att mc-förarna förstör stigarna och skapar stora olycksrisker. Enduroåkare och motorcykelklubbar hävdar att den olagliga körningen beror på att det finns för få endurobanor.

Ibland har Thomas Wallby från Vendel försökt få enduroåkningen att stanna och prata genom att ställa sig i vägen för dem.- De flesta stannar inte. De har ingen respekt alls.

Ibland har Thomas Wallby från Vendel försökt få enduroåkningen att stanna och prata genom att ställa sig i vägen för dem.- De flesta stannar inte. De har ingen respekt alls.

Foto: Marie Ström

Tierp2008-02-29 10:49
- Titta här, säger Thomas Wallby och pekar på en sönderkörd stig i skogen på åsen mellan Läby och Vendel.
Spåren i stigen är så djupa att trädrötterna blottats. Skadas de kan röta tränga in i träden, med ekonomiska konsekvenser för skogsägarna som följd. Även motionsspåret som den lokala idrottsföreningen IK Rex gjort i ordning är delvis förstört. Men det finns flera orsaker till att Thomas Wallby upprörs av enduroåkningen - och han är långtifrån ensam om sin oro.
- De visar ingen respekt alls utan räknar med att man ska hoppa ur spåret när de kommer. Det är livsfarligt både för dem själva och folk som vistas i skogen. De senaste 2-3 åren har det bara blivit fler och fler åkare, säger han.

Att köra mc i skogen utan tillstånd är olagligt. För att få tillstånd krävs det att markägaren, polisen, länsstyrelsen och kommunen lämnar sitt godkännande.
- Kör man på det här sättet är det inte sport. Det är kriminell verksamhet, säger Urban Sjelin från Torkelsbo som själv tävlat i enduro.
Han har varit med om flera otäcka incidenter. För några veckor sedan var han i färd med att fälla ett träd på sin mark när fyra motorcyklister plötsligt kom i hög fart.
- Om inte jag hade hunnit springa fram och tränga undan den sista åkaren hade han fått trädet över sig och dött.

Både Thomas Wallby och Urban Sjelin poängterar att de inte har något emot sporten om den utförs på ett säkert sätt. De tror att två saker krävs för att uppnå detta. För det första att klubbarna driver frågan ordentligt och att mer pengar satsas på sporten så att det blir möjligt att köra under säkrare förhållanden. För det andra att föräldrarna tar ett större ansvar.
- De flesta av åkarna är unga pojkar som kör utan registreringsskylt och är helt oförsäkrade. Tänk om de kör ihjäl någon. Då blir det föräldrarna som får betala skadestånd, säger Urban Sjelin.

Motorcykelklubbarna i Uppland är överens om att den olagliga körning beror på brist på träningsbanor.
- Motorstadion i Vendel är det enda ställe som vi har. Det kräver en hel del arbete att få till en endurobana, säger Anders Forslund från SMK Tierp.
Han tycker att det är viktigt att klubbarna tar avstånd från busåkningen. Tidigare i år fick han reda på att flera av klubbens enduroåkare har åkt på Stora Ensos mark i Nionberg. Då kontaktade han åkarna och lade ut en uppmaning på klubbens hemsida om att det är förbjudet att åka utan tillstånd.
Enduroåkare som UNT pratat med hävdar också att den främsta orsaken till att de kör i skogen är bristen på endurobanor. En annan är gammal hävd.
- Vi åker bara på stigar som redan funnits i 100-150 år, vi gör inga nya spår. Det är stigar som min farsa åkte på när han var ung. Ja, som folk alltid åkt på, säger en erfaren enduroåkare från Norduppland.
Enduro är den populäraste motorsporten i Sverige. Enduro kommer från ordet endurance, uthållighet. Sporten går ut på att köra en mc i svår terräng. Under loppen servar föraren själv sin mc. Novemberkåsan är en klassisk tävling. Sven Hagman, Anders Eriksson och Mats Nilsson är några kända namn inom sporten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om