Ett bakslag för Vision 10 000

Beklagligt och tråkigt för dem som drabbas, men den nya andan och det ökade engagemanget i Tierp måste tas tillvara för att inte förlora den stärkta framtidstron.

Åsa Stafberg, Länsförsäkringar och Tierps Företagarförening

Åsa Stafberg, Länsförsäkringar och Tierps Företagarförening

Foto: Anders Badner

Tierp2013-10-17 13:00

Så kan stämningen från företagarhåll i köpingen sammanfattas, med några dagars perspektiv på beskedet om konkursen i bolaget bakom Tierp Arena.

– Jag vill för Tierps Företagarförening lyfta fram vad arenan har betytt, med ett lyft för föreningen, nya medlemmar och många fler deltagare på frukostmötena.
Det säger Åsa Stafberg, kontorschef på Länsförsäkringar i Tierp och företrädare för föreningen.
– Vi har fått en annan anda och ett ökat engagemang, säger hon och pekar exempelvis på föreningens satsning på projektet företagsracet med kompetensutveckling för personal i medlemsföretagen.
– Företagsracet kanske hade blivit av ändå, men det är också en effekt av denna nya positiva anda.

Enskilda medlemsföretag med krav på konkursboet kommer naturligtvis att drabbas. Däremot ser Åsa Stafberg inte några direkta konsekvenser för föreningen som helhet. På längre sikt hoppas hon i stället att även föreningen kan bidra till att sprida information om orten och anläggningen och därmed hjälpa till i ansträngningarna att hitta en köpare.

– Vi har ett möte planerat till nu på fredag och Tierp Arena är enda punkten på agendan.
Åsa Stafberg vill inte spekulera i vart den förutsättningslösa diskussionen kan leda. Men hon säger att både för de lokala företagarna och för alla involverade i Rotaryprojektet Vision 10 000, som syftar till att driva på utvecklingen i Tierp, ger arenakonkursen anledning till eftertanke.

– Det är lite av ett bakslag för Vision 10 000, men visionsarbetet för Tierp inte får vara avhängigt av arenan även om den starkt bidragit till att väcka nya idéer.
Som direkt följd av konkursen i Tierp Arena AB försattes i fredags även Tierp Arena Catering AB i konkurs.

Bakom det bolaget finns bland andra Peter Bohlin, en av krögarna på T&P Kök och bar och som genom cateringbolaget jobbat med mat och dryck på arenan.
– Grymt tråkigt, säger han om konkursen i Tierp Arena AB.

Och om cateringbolagets konkurs säger han:
– I stället för lite vinst och utdelning för mycket arbete och investeringar blir man skyldig pengar.

Extra trist eftersom han beskriver arenasäsongen 2013 som relativt bra, efter två tuffa år.
Om den ekonomiska skada han lider av konkursen ändå är relativt begränsad, ser Peter Bohlin andra förlorare på orten. Han pekar på anläggningens betydelse för att ge yngre säsongsarbeten.
– Jag har sysselsatt ett 30-tal sommarjobbare, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om