Det framgår i ett svar från Trafikverket på en skrivelse från Idé- och utvecklingsgruppen i Karlholm. Gruppen har framfört önskemål om fartkameror och andra åtgärder för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter på 76:an och även på väg 770 från Karlholm över Sandby till Västland. De agerar bland annat mot bakgrund av två dödsolyckor och flera andra tillbud på vägsträckan förbi Karlholm och argumenterar för att även fotgängare och cyklister bör få säkrare vägutrymme. Hög trafikintensitet, fortkörning och mycket tung trafik till Forsmark och vidare till Roslagen anges som ytterligare skäl.
Att bredda vägavsnitten är enligt Trafikverket inte aktuellt eftersom vägarna inte nått sitt kapacitetstak och enligt statistiken har normala genomsnittsfarter.
Cykelbana finns inte heller med i den gällande cykelstrategi som Regionförbundet utarbetat och förankrat hos länets kommuner och Trafikverket.
Även hoppet om en fartkamera grusas. Av de 300 trafiksäkerhetskameror som Trafikverket planerar sätta upp under 2015 kommer ingen att hamna i Norduppland.
"Ynkligt att det inte kan bli en gång- och cykelbana åtminstone på ena sidan om väg 76". Det konstaterar Lars Gustafson, som var ordförande i utvecklingsgruppen när skrivelsen skickades in i mars i år, i en skriftlig kommentar till Trafikverkets svar.
Han blickar också framåt, förutspår både tyngre och tätare trafik om det blir slutförvar för kärnbränsle i Forsmark och tycker därför att bristerna i trafiksäkerhet bör åtgärdas i tid.