Föräldrar i ny förening vill samverka

Är du orolig över hur ditt barn har det i skolan? Vilket bemötande får du som förälder, får du och ditt barn det stöd du känner att ni behöver?Det är några av de frågor som åtta föräldrar i Tierps kommun ville ta tag i när de startade ­föreningen FPS.

Rebecca Säfström och Maria Hedman i föreningen FPS, här tillsammans med Noa Säfström, 3 år.

Rebecca Säfström och Maria Hedman i föreningen FPS, här tillsammans med Noa Säfström, 3 år.

Foto: Fotograf saknas!

Tierp2007-02-18 00:01
Förkortningen står för Föräldrar, politiker, skola. Det är tillsammans som man kan lösa problemen i skolan, menar man, och går ut med ett upprop till alla som vill engagera sig för en bättre fungerande skola - på det lokala planet först men i förlängningen i hela landet. För det är ju inte bara i ­Tierps skolor som bekymren finns.
- Vårt mål är att politikerna ska få upp ögonen för hur det ser ut i dagens skola, för det tror jag inte att de vet, säger föreningens vice ordförande Rebecca Säfström.
FPS betonar att man vill ha ett samarbete med skolans personal och ledningen.
- Det är inte frågan om att svartmåla eller hänga ut någon, vi är ­inte missnöjda med det skolan gör utan med det skolan inte gör. Och vi menar att det handlar om brist på kunskap och brist på resurser.

- Det är orimligt att kräva att en lärare ska klara av att nå målen, när en klass med 18 barn kan ha ett par elever med diagnostiserade neurologiska funktionshinder plus en handfull med myror i rumpan, säger Rebecca Säfström.
- Vi vill göra klart hur barnen ?med diagnos? har det och ställa frågan varför det saknas resurser i skolan att ta hand om problemen nu, i stället för att bli tvungen att betala för konsekvenserna sedan.
Föräldrarna i FPS är rädda att man blundar för barn med problem i dag - så länge barnet inte stör. Det krävs så mycket extra ­arbete av en redan hårt belastad ­lärare, och så mycket mer kontakt med hemmet.
- De störande barnen får extra mycket uppmärksamhet, men då går det ut över klasskamraterna, som inte får lika mycket av lärarens tid. Så när det inte finns tillräckliga resurser till assistenthjälp i klasserna blir problemet allas, menar Maria Hedman, ordförande i FPS.
- Nu har vi tittat på hur fördelningen av pengar går till och förstått att skolledningarna inte kan göra mycket mer med de pengar de har utan att vår oro och våra frågor måste tas till den politiska ­nivån. Det är där man krymper kostymen för att betala av underskott och minskar personaltätheten samtidigt som kommunen får en inflyttning av allt fler barn med särskilda behov.

Anders Nyberg är lärare i Örbyhus skola. Han tycker att föreningens initiativ är bra:
- Det är jätteviktigt att ha ett samarbete. Och att fler kan sätta press på politikerna. För jag förstår de föräldrar som blir frustrerade. Jag tror nog att vi har blivit duktigare på att se problemen, men insatserna kan dröja, det är ofta långt
mellan beslut och handling. Och det blir ofta brandkårs­utryckningar.
- Ändå tycker jag att vi har en bra policy i Tierp, med inte mer än 15-20 elever i en klass. Resurserna är nog egentligen inte mindre i dag men trycket är större, man har förstått hur viktigt det är med utbildning. Man kan inte längre ­bara sitta av tiden och ändå få jobb.

Kurator Lars-Göran Junars säger att samarbetet med föräldrarna är grunden för att man ska få lugn och ro i skolan.
- Men jag tycker inte att det är resurserna som brister. Jag menar att det som krävs är att man kommer överens om ett gemensamt förhållningssätt, så att föräldrar och skola har samma normer. Sedan måste ett dåligt beteende få konsekvenser, man har för mycket överseende i skolan.
28 mars har föreningen sitt nästa möte som är öppet för allmänheten och i slutet av april räknar man med att kunna ta med sig ­sina frågor till kommunens politiker.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om