För idén står Barbro Fransson, en av många lärare i kommunen som fått nya impulser genom fjolårets utbildningssatsning på IKT, användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Inledningsvis mötte hon försiktig skepsis från arbetskamraterna som trodde att IT-adventskalendern skulle ta mycket tid. Men med stöd av kollegan Hanna Jonsson var snart alla lärare och eleverna sysselsatta med att skapa uppdrag så det skulle räcka varje dag fram till jullovet.
Henning Lindqvist i årskurs 1 gjorde ett av de första:
– Det blir ungefär som ett hemligt rum bakom en vägg, fast koden är väggen, förklarar han hur ledtråden till dagens uppdrag ligger dolt i kodens mönster.
Ledtråden är nyckel till det som kan liknas vid dagens lucka i en digital adventskalender.
– Jag pratade in min fråga i mikrofon och ville veta vad dagen hade för namnsdag.
Andra uppdrag har handlat om hur snö bildas och om pepparkakornas historia. Vart och ett leder vidare till diskussioner i klasserna och väl utfört uppdrag ger varje dag en belöning till någon av skolans grupper i form av paket med ett spel eller något annat användbart.
– Ett bra sätt att synliggöra lärandet och för eleverna är det ett bra sätt att dokumentera sitt arbete, säger Barbro Fransson.
Nyttan kommer även föräldrarna till godo.
– Det är extra roligt att många gått hem och uppmanat sina föräldrar att ladda ned QR-läsare. Det händer att de också kommer in och scannar dagens kod.