Tillsammans med flera andra regionpolitiker, tjänstemän och studenter fick Jenny Lundström berätta för ett stort antal riksdagsledamöter om sina erfarenheter när det gäller beslutsfattande i samband med investeringar i nya cykelvägar.
– Det man kan konstatera är att i dag skapar lagstiftningen begränsningar i hur man kan göra investeringar i friliggande gång- och cykelvägar i Sverige, förklarar Jenny Lundström, som varit regionråd i Uppsala län med ansvar för bland annat trafikfrågor.
Enligt Jenny Lundström så säger dagens lagstiftning att gång- och cykelvägar i Sverige måste byggas i anslutning till bilvägar.
– Det här innebär att vi många gånger inte kan bygga vägarna på det sätt som vi vill. En gemensam uppfattning var att lagstiftningen behöver ses över, menar Jenny Lundström.
Hon berättar att man i Uppsala län stött på problem på grund av lagstiftningen.
– När vi arbetade med planerna på fyrspårig järnväg mellan Uppsala och Stockholm så fördes även diskussioner om att bygga en cykelväg i anslutning till järnvägen. Det fick vi strunta i eftersom lagstiftningen sa att cykelvägar ska byggas i anslutning till bilvägar och inte en järnväg, förklarar Jenny Lundström.
Det var riksdagens cykelnätverk och intresseorganisationen Svensk Cykling som stod bakom arrangemanget i riksdagen.