I utställningens sexton nummer har utställaren använt sig av svartvita fotografier från äldre jaktböcker i kombination med måleri. Bilderna blir därmed ett slags collage där måleriet smälter samman med fotografiet.
Anna-Karin Brus bilder är fyllda av symbolik och bygger svindlande broar mellan tid och rum, mellan holländskt 1600-tal och svenskt 2000-tal. Hennes bilder illustrerar mötet mellan natur och kultur och hon är starkt influerad av den holländske stillebenmålaren Jan Davidzoon de Heem som var verksam på 1600-talet. I hennes motivvärld finns rum för tankar om liv och förgänglighet.
”Som hos de Heem trängs blommor från olika årstider i ett blomsterarrangemang som är anpassat till dukens rektangulära form. Det vimlar och kryllar av insekter bland blommor och blad och på bordet runt vasen som håller samman buketten.” Så skriver före detta museichefen för Bror Hjorts Hus i Uppsala, Küllike Montgomery, om Anna-Karin Brus i katalogen Gränsland.
Anna-Karin Brus tar ställning för djuren och i bildserien I’m a hunter finns flera exempel på hur djuren hjälper varandra, djuren ska leva och överleva.
– Jag tycker att fotografierna bidrar med en verklighetsgaranti och det ger mig möjlighet att ändra på scenarierna i lätt surrealistiska fabler, är hennes egen programförklaring.
Arrangör är Tierps konstförening.