En arrangör som länge kände sig motarbetad är Glenn Ocklund. Inom hans organisation Landracing provas nya former av motorsport som inte har funnits med under Svenska Bilsportförbundets (SBF) paraply, till exempel streetrace.
– Vi var inbokade redan 2010 för att köra på strippen, men blev utkastade av oklar anledning. Det var kyligt. Jag uppfattad det som att arenan favoriserade SBF. Det fanns ett ointresse av att hyra ut banan till oss. Det var en stor frustration. Andra racerbanor i Sverige kan vara utyhyrda alla dagar i veckan, men i Tierp stod den oanvänd de flesta dagar, säger Glenn Ocklund.
Landracing är anslutet till Svenska Motorsportalliansen (SMA), en allians av mindre och alternativa bilsportarrangörer. SMA är en från SBF fristående bilsportorganisatör. Sedan 1990-talet har en rad former av motorsport vuxit fram vid sidan av SBF och detta har fångats upp av SMA. Alliansens tillkomst var en revolt mot SBF:s förmenta ”förmynderi” och stela byråkrati när det gällde försäkringar och licenser.
Glenn Ocklund menar att Tierp Arena var onödigt lojal med SBF och därför missade tänkbara hyresgäster.
Enligt en dom i marknadsdomstolen i slutet av förra året har SBF inte monopol på att sanktionera bilsportevenemang. Därmed kom också Landracing in på Tierp Arena i år och körde den senaste tävlingen där den 6 oktober. Där kördes den här säsongen även två deltävlingar i Svenska Långdistanscupen (SLC), också tillhörande SMA.
Det är eftersläpande byggkostnader och bristande publikintäkter som har försatt arenabolaget i konkurs. Men hyresintäkter är verkligen inte oviktiga. På ett år kunde det handla om mycket pengar, för det kostade mellan 20 000 kronor och 50 000 kronor att hyra banområdet för en dag beroende av hur stor del av banan man använde. Vad säger den tillförordnade verksamhetschefen Jonas Karlberg? Missade arenan hyresintäkter på grund av en stel policy?
– Det vet jag ingenting om. Men visst hade vi kunnat hyra ut banan mer. Det har vi strävat efter. Men kom ihåg att den nya banracingslingan blev klar förra hösten. Man kan inte jämföra arenan med andra racerbanor, säger han.
En bra intäktskälla hade konferensanläggningen i huvudbyggnaden kunnat vara, men som aldrig blev. Stämmer det att företag stod på kö för att hyra in sig här?
- Det stämmer bra. Vi jobbade på att öka finansieringen så att bygget skulle komma igång, men jag kan inte säga hur långt borta det var, säger Jonas Karlberg.
Kritik mot arenabolaget
Nu när arenabolaget vid Tierp Arena har gjort konkurs finns det de som kastar kritiska blickar bakåt och menar att en del hade kunnat göras bättre.
Publik på Tierp Arena under STCC-tävlingarna
Foto: Lars Gunnarsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!