Möjligheternas förråd öppnat

Med ung musik, tal och bokstavskex som kalasgodis invigdes ordförrådet i Tierps bibliotek på lördagsförmiddagen.

På Tierps bibliotek invigdes Ordförrådet, en hörna för att upptäcka språket och utveckla ord- och läsförståelse. Idén kommer från barnboksförfattaren Anna Ribbing. Kim Gustafsson har tillsammans med klasskamrater på ett av Högbergsskolans program med bygginriktning byggt ordhörnan.

På Tierps bibliotek invigdes Ordförrådet, en hörna för att upptäcka språket och utveckla ord- och läsförståelse. Idén kommer från barnboksförfattaren Anna Ribbing. Kim Gustafsson har tillsammans med klasskamrater på ett av Högbergsskolans program med bygginriktning byggt ordhörnan.

Foto: Anders Badner

Tierp2013-04-13 14:32

– Ord är för mig en möjlighet att kunna påverka och biblioteket som är gratis och åtkomligt för alla är ett möjligheternas hus. Det sa Jonas Nyberg (S), ordförande i utskottet barn och unga i sitt invigningstal.
Ordförrådet ökar möjligheterna att gå från oförberedd till ordförberedd och den fantasifulla tredimensionella världen av kluriga ord är skapad med mycket humor.

För ursprungsidén och ordmodellerna svarar barnboksförfattaren Anna Ribbing. Hennes väg till skrivande började med bygge av en liknande tredimensionell ordvärld i Kulturhuset i Stockholm.
– Jag tror på att väcka nyfikenhet. Då och med hjälp av humor blir det kul och man lär sig mer.

Anna Ribbing pekar på hörnans kluriga möjligheter som väcker ordfantasi med form och bild. Där finns rosor med maskar, gubbar med jord och små korvar med kunglig krona, som i sina sammansatta former ju får helt andra betydelser.
Ordhörnan har byggts av en grupp elever med bygginriktning på Högbergsskolan, under ledning av Håkan Nordqvist. Kim Gustafsson var en av dem som fanns på plats vid invigningen:
– Ett väldigt kul projekt, sa han.

Eftersom han inte bara snickrar och bygger utan även spelar elgitarr så hade han lagom till invigningen kläckt idén till fler ordlekar:
– Ett notställ, sa Kim och började genast fundera på hur det skulle kunna gestaltas i en tredimensionell figur.
Med själva förrådet på plats fortsätter projektet med utveckling av pedagogik som kan utnyttja förrådets möjligheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om