Översköljda av bussbrĂ€nsle

20 liter brÀnsle sköljde över personal och stÀnkte upp pÄ vÀggen nÀr en av bussföretaget Nobinas fordon tankades vid depÄn i Tierp.

NerdrÀnkt. Henrik Hjortsberg och hans kollega fick en ofrivillig dusch pÄ jobbet. Det kunde ha slutat mycket illa. HVO-brÀnslet stÀnkte lÄngt upp pÄ vÀggen bakom.

NerdrÀnkt. Henrik Hjortsberg och hans kollega fick en ofrivillig dusch pÄ jobbet. Det kunde ha slutat mycket illa. HVO-brÀnslet stÀnkte lÄngt upp pÄ vÀggen bakom.

Foto: Erik Leijonhufvud

Tierp2017-02-06 21:05

Det var vid lunchtid i fredags som Henrik Hjortsberg och en kollega tankade en Nobinabuss med det miljövÀnliga brÀnslet HVO vid depÄn i Tierp, dÀr företaget har 24 bussar stationerade. Efter avslutad tankning hÀnde nÄgot som inte intrÀffat förut.

– Det bildades ett tryck i tanken som slog tillbaka, sĂ€ger Henrik Hjortsberg nĂ€r vi trĂ€ffar honom i tvĂ€tthallen pĂ„ Industrigatan i Tierp.

Det sprutade kraftigt frÄn tankmunstycket upp pÄ Henrik Hjortsbergs kollega och upp pÄ vÀggen bakom.

– Det bara sprutade och vi blev heldrĂ€nkta, sĂ€ger Henrik Hjortsberg.

Henrik Hjortsberg lyckades fÄ ur tankmunstycket och fÄ pÄ locket. DÀrefter hjÀlpte han sin kollega med att skölja.

– SĂ„ hĂ€r i efterhand skulle jag ha lĂ„tit munstycket vara. Vi har ju ett reningsverk som tar hand om det som kommer ut, men det var första gĂ„ngen som det hĂ€r hĂ€nde och jag reagerade instinktivt.

BÄda tvÄ skjutsades efter olyckan till Tierp vÄrdcentral dÀr deras ögon sköljdes pÄ nytt. Tre dagar efter olyckan har Henrik Hjortsberg fortfarande en "blurrig syn" och han ska undersökas igen vid Akademiska sjukhuset.

Vid olyckstillfÀllet hade han egna glasögon, och nu vill han att arbetsgivaren köper in slipade skyddsglasögon som det gÄr att se bra igenom.

– Det kan inte vara meningen att man ska gĂ„ med sina privata glasögon och bekosta dem nĂ€r de gĂ„r sönder, för gĂ„r sönder gör dem, sĂ€ger Henrik Hjortsberg.

SÄ du anvÀnder inte skyddsglasögon för att du inte ser bra med dem?

– Nej, de vi har fungerar inte.

Henrik Hjortsberg Àr noga med att poÀngtera att företaget stÀllt upp bra för honom. Han fick hjÀlp att komma till akuten. HR-avdelningen kopplades in, försÀkringspapper Àr ifyllda och en anmÀlan ska ha gjorts till Arbetsmiljöverket.

– Det Ă€r allvarligt och beklagligt det som har hĂ€nt. Vi ska nu göra allt vi kan för att ta reda pĂ„ vad som orsakat det hĂ€r, för att förhindra att det hĂ€nder igen, sĂ€ger Maryam Yazdanfar pĂ„ Nobinas presstjĂ€nst.

Fakta

Tillverkas av slaktavfall

HVO stÄr för Hydrerade Vegetabiliska Oljor och Àr en syntetisk diesel som framstÀlls genom vÀtgasbehandling av vÀxt och djurfetter. Det tillverkas huvudsakligen av slakteriavfall och rapsolja. Att köra med HVO innebÀr att upp till 90 procent lÀgre utslÀpp av koldioxid slÀpps ut beroende pÄ vilken rÄvara som anvÀnts. UtslÀppen av annat Àn CO2 Àr ocksÄ betydligt lÀgre Àn vid anvÀndning av fossil diesel.

HVO Àr ett brÀnsle för alla typer av dieselmotorer och Àr ur anvÀndningssynpunkt likvÀrdigt med fossil diesel. BrÀnslet ska gÄ att köra med ner till minus 34 grader.

HVO kan vara dödlig vid förtÀring och om den kommer i kontakt med luftvÀgarna. Den irriterar huden och kan orsaka organskador. Upprepad exponering kan ge torr hud eller hudsprickor.

KĂ€llor: www.gub.se, www.energifabriken.se, www.shellstationer.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om