Pendlarförening vill ha kommunens hjälp
Pendlarföreningen i Tierp vill ha kommunens hjälp att förhindra att biljettavtalet mellan UL och SJ sägs upp så att det inte längre går att åka SJ tåg med UL-biljett. Men från UL:s sida utesluter man inte att avtalet ersätts med någon annan typ av samordning.
— Det här påverkar ju oss väldigt mycket. För dem som pendlar mellan Tierp och Stockholm kan det ju innebära att man måste köpa flera olika månadskort och det blir en oerhörd fördyring, säger Ewa Storm-Åström från Pendlarföreningen.
Risk att tågen inte stannar
Hon menar att det finns en risk för att det uppsagda avtalet i förlängningen kan medföra att SJ-tågen helt slutar stanna i Tierp.
— Och det vore ju en mindre katastrof. Då skulle möjligheterna minskas för oss som pendlar till Stockholm och det vore ju inte bra för kommunen heller med tanke på deras reklamkampanj om pendlingsmöjligheter.
Pendlarföreningen vill nu träffa företrädare från Tierps kommun för att diskutera frågan. Kommunchefen Per Nordenstam menar dock att det inte är mycket kommunen kan göra.
— SJ är ett affärsdrivande företag och även om vi har en formell roll som ägare i UL är det också affärsdrivande med en egen styrelse. Det som biter på de här företagen är snarare trycket från kunderna och där spelar Pendlarföreningen stor roll, säger han.
"Inte lika stor betydelse"
Per Nordenstam beklagar samtidigt att UL och SJ väntas säga upp sina avtal.
— Det är ju givetvis inte något som är bra för kommuninvånarna. Vi ska göra vad vi kan för att påverka. Vi får börja med att träffa Pendlarföreningen och höra med dem.
Klas Wåhlberg, vd för UL, menar att Upptåget i dag har en helt annan kapacitet än det hade när UL och SJ slöt sitt avtal för fem år sedan, och att avtalet därför inte har lika stor betydelse. Men han utesluter inte att det ersätts med andra samarbeten för att underlätta för pendlare mellan Tierp och Stockholm. I det nuvarande avtalet betalar UL en fast avgift till SJ utan att veta hur många som utnyttjar det.
— Ett alternativ vore att vi hade en rörlig avgift som reglerades av mätningar två gånger om året. En annan lösning är någon form av samordningsbiljett för UL och Stockholms lokaltrafik eller att Tierp inkluderas i Trafik i Mälardalen, säger Klas Wåhlberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!