Pensionärer nöjdast hos Tierpsbyggen

I det kommunala bostadsbolaget Tierpsbyggens bostäder är pensionärerna mest nöjda med sin hyresvärd. Minst nöjda är personer under 45 år och barnfamiljer.

Foto: Linn Kierkegaard/arkiv

Tierp2011-01-19 08:54

En förklaring till detta är att yngre och medelålders hushåll ofta har högre krav och förväntningar än äldre personer. Den slutsatsen drar bostadsbolagets vd Roger Kjettselberg över den enkät som bolaget gjort bland hyresgästerna.

Vid en jämförelse med andra bostadsbolag i landet där motsvarande hyresgästundersökning gjorts ligger Tierpsbyggens värden ungefär på samma nivå som genomsnittet. Tierpsbyggen får ett Hyresvärdsindex på 73 på en skala från 0 till 100. Genomsnittet för bostadsbolag som genomfört Hyresgästbarometern ligger på 75.

Undersökningen visar bland annat att andelen som uppger att de definitivt eller troligtvis kommer att flytta under de kommande tolv månaderna ligger på en något lägre nivå jämfört med 2005 och 2007 års undersökningar.

Det är nu fjärde gången som Tierpsbyggen anlitat företaget Q & A Analyse AB för att göra en hyresgästundersökning. Syftet med undersökningen har bland annat varit att få en bild av hur nöjda hyresgästerna är med sitt boende och med Tierpsbyggen som hyresvärd, att få en bild av vad hyresgästerna tycker om Tierpsbyggens service och skötsel och om olika delar av boendet som inomhusmiljön, utomhusmiljön, tvättstugorna, parkeringarna, med mera.
– I undersökningen får vi även en bild av hur hyresgäster i olika områden har besvarat frågorna, vi kan alltså jämföra skillnader mellan olika boendeområden och vi får veta vad hyresgästerna tycker är viktigt att förbättra, säger Roger Kjettselberg.

I undersökningen finns ett mått som beskriver hur nöjda hyresgästerna är med sitt boende. Detta mått kallas för boendeindex. Tierpsbyggen får ett boendeindex på 77 på en skala från 0 – 100. Genomsnittet för andra bolag som genomfört Hyresgästbarometern ligger på 77. Några områden där Tierpsbyggen får något lägre värden jämfört med andra bostadsbolag: Synen på hyresnivån (prisvärdhet), underhåll av bostaden, skötsel och underhåll, städning av utomhusmiljön/skötsel av planteringar, gräsmattor, reparationer/underhåll av utrustning i utomhusmiljön, felanmälan (när det gäller att åtgärda fel inom rimlig tid) och städning av gemensamma utrymmen.

Tierpsbyggen får i vissa fall något högre värden jämfört med andra bostadsbolag. Det gäller exempelvis sophantering, standarden på tvättstugor och tvättmöjligheter, tillgång till och skötsel av parkeringsplatser, trygghet i bostadsområdet och barnvänlighet.
– Vi tar fasta på saker i undersökningen, säger Roger Kjettselberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om