Med de här förändringarna står det klart att Upplands Lokaltrafik (UL) prioriterar snabbare resor framför landsorten. För boende i Älvkarleby med omnejd betyder förändringen att tågen som avgår från Uppsala 15.39, 16.39 och 17.39 inte längre kommer att stanna i Älvkarleby. I fortsättningen har de bara en avgång i timmen från Uppsala och Tierp under högtrafik att välja på.
– De här turerna tillkom för ett år sedan. Ett av villkoren för att köra i gång var att vi inte kunde stanna på alla stationer mellan Tierp och Gävle eftersom Upptåget är i vägen för andra tåg. Det förhållandet gäller fortfarande, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
För resenärer som pendlar på hela sträckan från Uppsala till Gävle är den nya tidtabellen något att glädjas över. Det 14 minuter långa tågstoppet i Tierp på avgångarna från Uppsala 15.39 och 17.39 bantas ned till en minut medan de som stiger på i Uppsala 16.39 får vänta i Tierp i elva minuter. För de två förstnämnda avgångarna bantas restiden med hela 17 minuter.
– Jag förstår att de som bor i Älvkarleby är missnöjda och vi tycker naturligtvis inte att det här är särskilt bra. Men det är betydligt fler som får det bättre i och med att restiden kortas, än som får det sämre. Alternativet är att vi inte kör de här turerna alls, säger Sture Jonsson.
Orsaken till att UL tvingas dra in tågstoppen i Älvkarleby är att det är för många tåg som trafikerar sträckan vilket gör att det är trångt på spåren. Att man vill få bort de långa stoppen i Tierp och förkorta restiden bidrar förstås också.
De som pendlar från Gävle till Tierp och Uppsala – och de är många – får ändrade avgångstider på morgontågen. De expresståg som i dag lämnar Gävle 7.07 och 8.07 kommer fortsättningsvis att avgå tio minuter senare. Inte heller de Upptågen stannar i Älvkarleby, och inte heller i Marma och Mehedeby för den delen.
Till sommaren öppnas dubbelspåret mellan Furuvik och Skutskär. Det kommer att korta restiderna men inte lösa problemet med trängseln på spåren.
– Dubbelspåret gör ingen större skillnad. Tågen kommer fortsätta att vara i vägen för varandra. Det positiva är att man slipper problemen med mötande tåg, säger Sture Jonsson.