FrÄn den 18 april kan man inte lÀngre besöka FörsÀkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket för att fÄ personlig service pÄ Centralgatan i Tierp.
De tre enheterna kommer att flytta till kommunhuset i ett helt nytt digitalt koncept. Tierp Àr först ut i landet med den digitala gör-det-sjÀlv satsningen.
â Vi kommer att ha en digital servicepunkt dĂ€r vi ska lĂ€ra medborgarna att bli mer digitala och anvĂ€nda vĂ„ra e-tjĂ€nster, sĂ€ger Anders Klaar, kontorschef för service och folkbokföringskontoret.
PÄ den digitala servicepunkten i kommunhuset kommer det att finnas personal som guidar besökarna, men personalen har inte tillgÄng till de datorsystem som man anvÀnder pÄ kontoret idag.
Tanken Àr att medborgarna ska sköta sig sjÀlva, pÄ samma sÀtt som man gör nÀr man utför Àrenden över nÀtet hemifrÄn.
För nyanlÀnda som vÀntar pÄ uppehÄllstillstÄnd blir nedlÀggningen kÀnnbar.
â Man mĂ„ste ha svenskt personnummer och de nyanlĂ€nda som inte har fĂ„tt det fĂ„r Ă„ka till kontoret i Uppsala för att fĂ„ hjĂ€lp. Vi har samtidigt kapat vĂ€ntetiden rejĂ€lt för den hĂ€r gruppen eftersom vi Ă€r fler myndigheter som arbetar tillsammans nu, sĂ€ger Anders Klaar.
PÄ PRO i Tierp Àr man missnöjda över beskedet om att servicekontoret lÀgger ner.
â Det hĂ€r Ă€r inte bra alls. Det Ă€r jobbigt för mĂ„nga Ă€ldre att behöva anvĂ€nda dator för att göra Ă€renden, sĂ€ger Gert Berlin, ordförande för PRO i Tierp.
Enligt Gert Berlin har 65-75 procent av pensionÀrerna tillgÄng till dator. Han pekar pÄ att det Àr svÄrare att utföra digitala Àrenden ju Àldre man blir.
â Med Ă„ldern avtar förmĂ„gan att anvĂ€nda en dator. Man kan ha svĂ„rt med minnet och med synen. MĂ„nga saknar dessutom anhöriga pĂ„ orten som kan hjĂ€lpa till, sĂ€ger Gert Berlin.
Han tror att Àven invandrare kan fÄ det problematiskt nÀr FörsÀkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket bara har gör-det-sjÀlv koncept pÄ orten.
Anders Klaar sÀger att man har tÀnkt pÄ de Àldre vid införandet av den digitala servicepunkten.
â Vi har gjort en studie som visar att man kan göra 80 procent av sina Ă€renden pĂ„ egen hand. Vi har ocksĂ„ tittat pĂ„ vilka som besöker oss idag och kommit fram till att det Ă€r personer som redan kan göra sina Ă€renden digitalt, sĂ€ger Anders Klaar.
Gert Berlin poÀngterar att det Àr viktigt med ett personligt möte för mÄnga mÀnniskor.
â Jag vet att Ă€ldre ofta vill ha personlig service, till exempel nĂ€r de behöver frĂ„ga om sin pension eller om bostadstillĂ€gg.
Arbetsförmedlingen kommer att bli kvar i lokalerna pÄ Centralgatan.