Ett fyrtiotal besökare såg molokna ut när Hållnäs hembygdsförenings ordförande Mats Gällström tillkännagav att dagens guidning inte skulle bli av. Det var särskilt tråkigt eftersom guiden och arkeologen Frida Holmqvist har formulerat en egen teori om skeppssättningarna.
Solen kändes då verkligen brännhet, men Gällström försökte liva upp publiken så gott det gick.
Publikens frågor om gravskick, den forntida befolkningens trosuppfattning och lämningarnas innebörd kunde Gällström inte säga mycket om, men svarade det han visste och lyckades sedan byta ämne och berätta varför Sandbacken numera hette Grönlundsbacken.
Det var kanske i och för sig var intressant och besökarna lyssnade tålmodigt, men det var ju inte för detta de hade kommit.
Då tog amatörarkeolog nummer två tag i situationen. Bonden Stig Ederyd - iförd stråhatt – föreslog att eftersom alla ändå hade kommit hela vägen hit så kunde de väl passa på att titta på lämningarna.
Även Gällström fann på råd. I bilen hade han nämligen en väska full med hembygdsföreningens skrift ”Hållnäs förr och nu”. I den har Frida Holmqvist publicerat en artikel om skeppsättningarna. Den fick fungera som ersättning för guidningen och på så sätt gjorde hembygdsföreningen som säljer skriften för 150 kronor lysande affärer.
En gängse tolkning av skeppssättningar är att de utgör gravar i form av symboliska skepp utrustade med allt det som den döde i graven, sannolikt någon av rang, behövde för överfarten till dödsriket.
Men Frida Holmqvist, som är bördig från Hållnäs, har formulerat en egen teori om skeppsättningarna i Hållnäs. Så här skriver hon i artikeln: ”Påståendet att formen skulle representera ett skepp ter sig inte rimlig. Varför skulle människor avbilda samma symbol på olika sätt?”
Hon har jämfört med andra forntida avbildningar av skepp, till exempel på hällristningar, och där är skepp inte avbildade uppifrån, utan från sidan. Om lämningarna är avbildningar, behöver det inte nödvändigtvis vara avbildningar av skepp, således. Och eftersom skeppsättningar kan vara tomma på innehåll går det inte heller att enbart kalla dem för gravar, utan de kan ha haft andra rituella värden, menar Holmqvist.
Vare sig avbildade skepp eller gravar, alltså. Det var synd att Holmqvist inte kunde närvara för att själv berätta om sin teori och svara på frågor.