– Någon har kallat det för skrytbygge. Men det är det verkligen inte! Det blir ett funktionellt byggvaruhus som vi behöver. De två mindre bygghandelsanläggningar som vi har i dag i Tierp och Odenslätt är inte rationella. Det går inte att exponera varorna på ett bra sätt, säger Stefan Haglund, företagets vd.
När det nya byggvaruhuset beräknas vara klart om sex månader mitt i sommaren kommer Tierps Byggmaterial i Tierps köping och XL Bygg Tierp Haglunds i Odenslätt att stänga och flytta fram till den gemensamma anläggningen. Det innebär också att företaget expanderar.
– Vi har 16 anställda i dag. I byggvaruhuset räknar jag med att vi blir 20 anställda. Vi håller på att rekrytera på säljsidan, även med byggsäljare som ska jobba mot proffskunder, säger Stefan Haglund.
Bygget av det nya byggvaruhuset har en budget på 33 miljoner kronor.
– Men vi kan inte höja priserna på våra vaor bara för att vi bygger nytt. Tvärtom gäller det att pressa priserna. Bygghandel i dag handlar mycket om att ha bra prisstrategier, säger Stefan Haglund.
Han har anlitat lokala företag som entreprenörer. TK Bygg är huvudentreprenör och projektets samordnare. Midroc gör elarbetana och BMM har utfört markjobben. Samtliga entreprenörer är kunder hos XL Bygg. Den totala markytan på 35 000 kvadratmeter ägs av Stefan Haglunds företag.
I slutet av december avslutades markarbetena på den aktuella delen av det expanderande industriområdet. De har pågått sedan oktober. Vatten och fjärrvärme har dragits fram. Dessutom har över 100 betongplintar gjutits på plats för att bära upp stommen till huset. Själva byggnaden kommer att vara prefabricerad med stålpelare och paneler i väggar och tak. Butiksytan i två våningar blir 2 300 kvadratmeter varav 550 kvadratmeter är kontor och personalutrymmen. Byggytan är 5 650 kvadratmeter.
– Fastigheten har utformats för att vara så funktionell och lättarbetad som möjligt, allt för att göra det enklare för både kunder och personal. Tung godshantering och varutransporter har separerats från konsumentförsäljningen med en egen in- och utfart. Det är så kallad säker logistiklösning, skriver Stefan Haglund i en kommentar.