Tierps revisorer vill ha bättre webbplats

Revisorerna i Tierps kommun riktar kritik mot kommunens hemsida på nätet. Men kommunens ansvariga slår ifrån sig kritiken och försvarar sig med att Tierp ligger över rikssnittet när det gäller kommunens information på nätet.

Tierp2011-01-10 08:08

Dessutom menar kommunens ansvariga att revisorernas rapport bygger på en granskning på Tierps kommuns gamla hemsida.

SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, har under ett par år gjort en undersökning om kommunernas webbplatser. Undersökningen består av 215 vanliga frågor som medborgare oftast brukar söka svar på, inom tolv olika verksamhetsområden. Svaret får inte ta längre tid än två minuter att hitta. Det kan handla om frågor inom barn- och äldreomsorg, kommunal service, bygga, bo och renhållning, med mera. Den senaste mätningen för år 2010 visar att kommunerna har blivit bättre att ge information på sina webbplatser. Tillstånd, tillsyn och näringslivsfrågor är det i genomsnitt lättast att hitta svar på. Svårast är det med frågor om öppenhet och påverkan.
– Det är uppenbart att en stor del av landets kommuner har tagit den tidigare undersökningen på stort allvar och förbättrat sina webbsidor, säger Lars Strid, på SKL, som ansvarat för mätningen.

Men trots att Tierps kommun i SKL:s undersökning hamnar över medelvärdet i mätningen tycker kommunens revisorer att Tierps kommuns webbsida kan förbättras.
– Vi har tagit del av SKL:s jämförelser och tycker att informationen på hemsidan kan förbättras inom flera områden och det kräver betydande arbetsinsatser från olika verksamheter, anser Bo Sandström, ordförande för revisorerna i Tierps kommun.

Snittvärdet för alla landets kommuner blev 67 poäng. Tierps kommun fick 73. Som jämförelse kan nämnas att Uppsala fick 77, Östhammar 65, Heby 63, Knivsta 62 och Älvkarleby 59.
Helena Broberg, chef för processtöd i Tierps kommun, har synpunkter på revisorernas kritik.
– SKL:s granskning gjordes vid tiden då vi fick en ny struktur på Tierps kommuns hemsida. I april 2010 fick webbplatsen en ny design med bättre tillgänglighet och nya funktioner. Eftersom SKL:s undersökning gjordes i maj och juni så var arbetet med att få all ny information på plats inte klart vid mätningen, säger hon.

Helena Broberg tycker att kommunens nya webbplats ger kommunen goda förutsättningar att arbeta vidare med att utveckla hemsidan.
– Informationen på webbplatsen har utvecklats mycket mellan SKL:s första och andra granskning - och vi ligger ju faktiskt över rikssnittet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om