Tolfta visar upp sina kyrkskatter
Under påsken visas kyrkskatterna i Tolfta kyrka norr om Tierp. Men den största skatten av dem alla är synlig året om: de välbevarade medeltida kyrkmålningarna.
Kyrkvärd Karl-Erik Berglin och församlingsassistent Annelie Larsson är stolta ver målningarna i Tolfta kyrka.
Foto: Marie Ström
I Tolfta kyrka tar kvinnorna ovanligt stor plats. Till vänster om koret finns en stor släkttavla med Maria i mitten. Hon sitter i sin mamma Annas knä, iklädd den för Maria så karakteristiska blå klänningen, och håller Jesusbarnet i famnen. Och på väggen intill orgeln finns både den heliga Birgitta och hennes dotter Katarina.
- Jag vet inte varför det är så mycket kvinnor. Anna är avbildad på flera ställen, säger Anneli Larsson.
Högt upp på kyrkans västra vägg finns en nidbild - något som är vanligt förekommande i medeltida kyrkor. Bilden föreställer en räv som predikar för några gäss. Anneli Larsson gissar att sensmoralen torde vara något i stil med att man ska akta sig för falska profeter.
En annan annorlunda detalj är de sju änglarna som är avbildade i kyrkans tak. Alla har ett musikinstrument - två av dem nyckelharpa - utom en vitklädd ängel. Han har lyft händerna som om han spelar på ett osynligt instrument.
- Ingen vet varför. Vi brukar skoja och säga att färgen kanske tog slut eller att instrumentet fallit ned, säger kyrkvärden Karl-Erik Berglin.
Kyrkmålningarna tros ha kommit till mellan 1450-1460-talet och stilen brukar kallas för Tierpsskolan. Typisk för stilen är de schablonfåglarna och vinrankslika slingorna.
- Man vet inte vem som målat dem, men det är troligt att Johannes Iwan som ligger bakom kyrkmålningarna i Vendels kyrka varit läromästare, säger Karl-Erik Berglin.
En stor del av kyrkmålningarna är inspirerade av berättelsen i Nya testamentet och det går fortfarande att se spår av katolicismens fäste. Över ingången till sakristian finns en målning av två änglar som bär en så kallad monstrans, som alltid finns i katolska kyrkor. Kyrkmålarna verkade däremot vara mindre kunniga när det gällde avbildningen av vilda djur. Porträttet av Johannes döparen är ett sådant exempel. Han gick alltid omkring klädd i kamelhud, men djuret vid hans fötter har inte mycket gemensamt med en kamel.
Kyrkmålningarna i Tolfta kyrka är ovanligt välbevarade, trots att de faktiskt kalkades över 1802. 85 år senare togs de fram igen och har vårdats ömt sedan dess.
Under påskhelgen visas målningar samt ett antal kyrkföremål från medeltiden och kyrkliga textilier. På långfredagen vänds altartavlan, så ett motiv med Jesus korsfästelse kommer fram. Vid ligger endast en svart duk, en krans och fem röda rosor.
- Rosorna symboliserar de fem såren som Jesus hade, säger Karl-Erik Berglin.
Fakta:
Tolfta kyrka
Gråstenskyrkan i Tolfta byggdes i slutet av 1200-talet eller i början av 1300-talet. Det är en så kallad salskyrka och placerades enligt gammal tradition med koret vänt mot öst. När kyrkan byggdes fanns heller inga fönster på den norra sidan, för att skydda mot allt ont som man trodde kom från norr.
Spåntaket och takryttare brann 1802 och ersattes av ett brutet yttertak.
Sedan 1962 omfattar Tolfta församling även Tierps tätort och Nathanaelskyrkan.
Tolfta kyrka
Gråstenskyrkan i Tolfta byggdes i slutet av 1200-talet eller i början av 1300-talet. Det är en så kallad salskyrka och placerades enligt gammal tradition med koret vänt mot öst. När kyrkan byggdes fanns heller inga fönster på den norra sidan, för att skydda mot allt ont som man trodde kom från norr.
Spåntaket och takryttare brann 1802 och ersattes av ett brutet yttertak.
Sedan 1962 omfattar Tolfta församling även Tierps tätort och Nathanaelskyrkan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!