Trög start för skönhetssalong

Den skönhetssalong som startades i Tierp i augusti har fortfarande svårt att fylla platserna.

Frida Lindgren är frisör i Studio Aveny på Centralgatan i Tierp. FOTO: LARS GUNNARSSON

Frida Lindgren är frisör i Studio Aveny på Centralgatan i Tierp. FOTO: LARS GUNNARSSON

Foto: Lars Gunnarsson

Tierp2013-12-27 13:57

Hittills har man inte lyckats engagera tillräckligt många intresserade företagare.

Affärsidén med Studio Aveny är ett ”helhetstänk kring hälsa och skönhet" och att salongen ska vara miljömedveten i sina produktval.

– Det ska vara olika former av skönhetsvård under ett tak. Kunderna ska kunna ringa ett enda telefonnummer och få tillgång till frisör, massör, nagelvård och hudvård. Varje företagare är utbildad på sin del, förklarar Stephanie Åström.

Det finns plats för tio företagare i salongen. Några av rummen är dock inte varit färdiga att flytta in i. Under hösten har endast tre företagare hyrt in sig salongen, en frisör, en massör och en ögonfransstylist. Den fjärde verksamma är ägaren själv, Stephanie Åström i Göteborg, specialist på vaxning och nagelvård.

– En femte är på väg in nu i december, säger Stephanie Åberg.

Studio Aveny hade en salong i Göteborg innan man öppnade en med samma koncept i Tierp. Att det blev just Tierp är inte ett resultat av en marknadsundersökning i den norduppländska köpingen, utan hänger mest på familjesskäl.

De som hyr in sig i salongen får ettåriga kontrakt med Stepanie Åström och Studio Aveny. En månadshyra kan ligga på knappt 5 000 kronor. Därtill kommer andra omkostnader och avgifter. Om det ska bli en förtjänst ovanpå det vill det till att kunderna hittar in till salongen.

Frida Lindgren är frisör och en av de tre företagare som först hyrde in sig salongen.

– Marknadsföringen måste blir bättre. Vi måste synas om kunderna ska komma. Det är för tidigt att kasta in handduken, det är bara att kämpa på, säger Frida Lindgren.

En skönhetsföretagare som vill bryta sitt kontrakt kan göra det, men det kostar pengar. Kontrakten har en klausul om marknadsföring som delar på ansvaret för reklamen. Stephanie Åström har ett huvudansvar, men de enskilda företagarna har också ett ansvar för att marknadsföra sig själva. Resultatet har blivit att marknadsföringen har fallit mellan stolarna. Ute vid gatan finns inte ens en trottoarpratare. Tidningsannonsering är dock ingenting som hon tror på.

– Det går bra utan. Vi har inte gjort så i Göteborg och det har ändå rullat på. Att vi finns sprider sig från kund till kund, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om