UNT fick en läsarfråga om varför vilande tågset i Tierp bullrar dygnet runt och – särskilt när det är varmt – verkar har ventilation och luftkonditionering i gång.
DSB Upplands vd Ingemar Nilsson förklarar att de underhållssystem som drar ström i parkerade tåg är nödvändiga för att tågen ska vara startklara utan väntetid eller risk för driftstörningar. Det gäller även luftkonditioneringen.
– Det skulle ta tid och kräva ännu mer energi att kyla ett tåg som blivit en varm bastu, säger Ingemar Nilsson.
Systemet slår automatisk på eller av kylning eller uppvärmning beroende på temperatur.
– Vi har inget intresse av att förbruka mer energi än nödvändigt, säger han.
I avtalet med trafikhuvudmannen UL om att köra Upptågen ingår dessutom att energikostnaden hamnar på DSB Uppland.
– Så de om någon har ett incitament för att tågen sköts så energieffektivt som möjligt, konstaterar UL:s trafikchef Stefan Adolfsson.
Om denna tågteknik är automatiskt så önskar DSB Uppland att det var mer automatik även i järnvägsundehållet, särskilt efter några dagar i förra veckan med flera trafikstörningar på grund av signal- och kontaktledningsfel.
– Det måste gå fortare. Min uppfattning är att det är för långa inställelsetider. Det säger Ingemar Nilsson om hur Trafikverket och dess underentreprenörer jobbar med felavhjälpning.
Och att kritiken ibland riktas mot tågoperatörerna, till exempel att trasiga kontaktledningar skulle ha orsakats av bristande fordonsunderhåll, besvarar han direkt:
– I nio fall av tio är sådana problem inte fordonsrelaterade.
anders.badner@unt.se 018-478 11 98