Våga ta betalt för det unika

Ta betalt! är svenska titeln på hennes första bok och även kärnan i Maria Österåkers budskap om utveckling av besöks- och turistnäring.

Inspiratör. Våga ta plats och våga ta betalt, var ett huvudbudskap från Maria Österåker, föreläsare vid NeDa-träffen om utveckling av biosfärområde Nedre Dalälven.

Inspiratör. Våga ta plats och våga ta betalt, var ett huvudbudskap från Maria Österåker, föreläsare vid NeDa-träffen om utveckling av biosfärområde Nedre Dalälven.

Foto: Anders Badner

Tierp2015-04-02 11:28

När NeDa på onsdagen ordnade nätverksträff i Söderfors för ett 40-tal deltagare var hon inspiratör och föreläsare. Hon vill få entreprenörer i Biosfärområde Nedre Dalälven att både våga ta plats och att tänka affärsmässigt.

Träffen var ett led i arbetet med att få fler, både berörda kommuner och företagare, att använda biosfärområdet som identitet, profil och del i att bygga sina varumärken.

Maria Österåker återkom i sin inledning till sin grund att våga tänka större, annorlunda och affärsmässigt. Och att kombinera det med biosfärområdets möjligheter.

– Det finns många campingplatser, men inte många biosfärcampingplatser. Det öppnar en möjlighet att sticka ut, sa hon och radade upp lika välkända som unika produkter, som den hemmablinde måste våga sätta bra pris på.

– Ät ett bär du plockat själv, lyssna på tystnaden, känn på mörkret och smaka på ljusa nätter.

För Joakim Lindbom, nyvald ordförande i Östervåla hembygdsförening och besöksföretagare med rid- och körskola till häst, gick inspiratörens tankar i helt rätt riktning:

– Jag åkte hit för att nätverka med andra, för utveckling av mitt företag, föreningen och möbelmuseet. Det gäller att hitta rätt kompletterande produkter hos andra för att kunna paketera, sa han och beskrev ett drömprojekt:

– Vi har en idé om fågelskådarhelger, med häst, vagn och fågelkunnig guide.

En lämplig målgrupp pekade han också ut:

– Det finns 15 000 ornitologer bara i London. Och vi har Tämnaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om