Vendel finns inte pÄ kartan - och macken försvinner
Vendelborna har de senaste tvÄ Ären gÄtt samman i sina anstrÀngningar att sÀtta Vendel pÄ kartan, fÄ fler bostÀder och ökad inflyttning till orten och förstÄs fler besökare till sitt kulturhistoriskt unika arv. DÄ tar VÀgverket ned skylten.
Dan Celinder tankar sin bil hos Lars-Göran Hamberg (t v) i Husby, det Àr en sjÀlvklarhet nÀr man bor i bygden. PrÀsten Erland Söderström, t h, Àr ordförande i nÀtverket Samverkan för Vendel och kan bara hÄlla med.
Foto: Ann Svalander
- Nu, nÀr RiksantikvarieÀmbetet har givit restaureringen av muralmÄleriet högsta prioritet och massor av utlÀndska besökare vill komma, dÄ fÄr de inte veta var de ska ta av frÄn nya E 4!
Erland Söderström som förutom kyrkoherde i Tegelsmora och Vendels församlingar ocksĂ„ Ă€r ordförande i nĂ€tverket Samverkan för Vendel, har ansökt om en "brun skylt" - en sĂ„dan som visar pĂ„ sĂ€rskilt intressanta turistmĂ„l - till avfarten mot Husby/Ărbyhus.
- Det var i vÄras, men vi har ingenting hört frÄn VÀgverket, sÀger han.
I den delen har Vendelborna stöd av Tierps kommun - kyrkan borde skyltas. Samtidigt har ocksÄ kommunen sjÀlv utelÀmnat Vendel frÄn sin karta, bokstavligen.
- Finns lilla Edvalla i HÄllnÀs med sÄ borde vÀl Vendel kunna platsa, tycker kyrkoherden. Han talar om den kommun-och turistkarta som trycks upp varje Är och dÀr ocksÄ smÄ orters viktigaste orienteringspunkter finns med i översikter.
- Vendelfynden har ju faktiskt fÄtt ett helt rum pÄ Historiska museet. Och pÄ British Museum i London ...
Allt fler letar sig ÀndÄ av motorvÀgen vid Husbyavfarten, kan man konstatera. Men dÄ handlar det allt som oftast om drivmedel. De som bor nÀrmast avfarten fÄr ovÀntat besök av bekymrade bilister med tomt i tanken. Var finns en mack?
Jo, i Husby, fyra kilometer frÄn E 4. Men den lever pÄ övertid.
- NedlÀggningsbeskedet kom i början av Äret, sista april skulle pumparna stÀngas. Men vi fick respit till slutet pÄ oktober och nu har vi lyckats utverka en sista frist till Ärsskiftet, sÀger Lars-Göran Hamberg.
Tillsammans med hustrun Britt-Marie har han drivit macken i 21 Är. Hans far startade verksamheten 1936. Nu Àr det egentligen bilfirman vÀgg i vÀgg med stationen som svarar för huvuddelen av paret Hambergs inkomster i dag, men Lars-Göran Hamberg vill ÀndÄ inte stÀnga macken och den lilla butiken. HÀr hjÀlper han fortfarande de gamla att tanka nÀr det behövs. Han skiftar dÀck och byter torkare och vinterförvarar bilar, han Àr apoteksombud och han sÀljer frimÀrken och trÀskor och frusen pizza, kaffebröd, pysselböcker, hÄrband och piltavlor.
- PÄ bensinen tjÀnar jag tio öre litern, det Àr mer lönsamt om kunden köper en glass. SÄ dÄ förstÄr du ju att det inte Àr dÀrför vi inte vill ta bort pumparna. Men vi vill fortsÀtta att serva folk, Britt-Marie och jag, vi vill ju inget hellre Àn att orten ska leva. Att det inte ska finnas nÄn service pÄ orten, det Àr sÄ sorgligt! Vi har legat mycket sömnlösa över det.
Men Lars-Göran Hamberg hĂ„ller tillbaka tĂ„rarna. Ănnu finns en liten chans, han och hustrun förhandlar med ett par bolag sĂ„ kanske, kanske ...
FrÄgan Àr om det gÄr att hitta nÄgon som vill köra ut pÄfyllning en gÄng i veckan till macken i Husby. 700 kubikmeter bensin och diesel sÀljer man per Är. Mindre Àn 1 000 kubikmeter (en miljon liter) Àr volymer Uno-X inte lÀngre vill befatta sig med sedan Àgaren Hydro gÄtt samman med Statoil.
Annars vill handlare Hamberg Ätminstone driva butiken vidare. Trots att han blev pensionÀr hÀromveckan.
- StÀller ortsborna upp pÄ oss sÄ vill vi fortsÀtta ge den servicen. Annars fasar vi ut verksamheten till nÀsta höst och behÄller bara bilförsÀljningen.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!