I en källare under Tierpstvätten i Tierp finns både lager och kontor till företaget Tidformera. I det lilla rummet en trappa ner står två arbetsbord, tre pallar, en dator och längs väggarna bokhyllor fulla med anteckningsböcker med pärmar i regnbågens alla skiftande färger. I det trånga rummet samsas de två kollegerna Kicki Lindholm och Ashley Jansson om den minimala ytan och servar sina kunder som finns över hela landet.

De träffades för första gången när Centerpartiet bjöd in till en företagarträff i Tierp. Ashley Jansson var nyfiken på vad träffen kunde ge och gick dit helt förutsättningslöst. Hon hade då sedan ett par år jobbat som porträttfotograf vid sidan om sitt arbete inom kyrkans barnverksamhet i Tierp och Söderfors. Kicki Lindholm visste redan att hon ville starta ett eget företag och eftersom hon var relativt nyinflyttad i Tierp sökte hon nya kontakter.

– Vi träffades där och jag bjöd hem Ashley på kaffe för att prata vidare om våra företagsidéer, säger Kicki Lindholm och brister ut i skratt.

Artikelbild

| Att jobba med sin bulletjournal kan vara en hjälp för att frigöra mer tid. Så här ser en vecka ut i Ashely Janssons bok.

Kaffestunden slog verkligen väl ut och de började fundera på vad de tyckte saknades i många människors liv.

– Tid! Det behöver alla mer av. Det var vi båda säkra på, säger Ashley Jansson och Kicki Lindholm i mun på varandra.

De började dammsuga nätet efter idéer och metoder som kunde förenkla människors liv, och kanske även spara tid åt dem.

– Vi hittade bulletjournal.com och blev intresserade av den organisationsmetod som Ryder Carroll utarbetat till sig. Han har själv koncentrations- och inlärningssvårigheter, är otroligt kreativ, men har haft svårt att strukturera sin tillvaro, berättar hon.

Artikelbild

| Bullet journal är en organisationsmodell utarbetad av Ryder Caroll, som till vardags arbetar som digital producent i New York.

Ryder Carroll började föra en sorts dagbok över sina dagar för att få kontroll på arbete och fritid. Han ville slippa alla post-it-lappar och att göra-listor. I stället arbetade han fram en metod som så småningom blev ett koncept som han lanserade på nätet.

– Det lockade oss. Först tänkte vi sälja ett set med anteckningsbok, penna och linjal, men efter en tid så tog vi in mer och mer tillbehör. Vi märkte att folk var riktiga "pappersnördar" så kvalitet var också det mycket viktigt för kunderna. Nu har vi breddat oss och satsar på kvalitet och personligt bemötande, säger Ashley Jansson.

– Ja, vi blir vänner med våra kunder. Vi planerar nu vår tredje "nördweekend" i början av april. Då samlas folk från hela landet här i Tierp och alla pappers- och Bujonördar får chans att testa allt i sortimentet och leka med papper och penna tillsammans, förklarar Ashley Jansson och Kicki Lindholm. Själva ska de på en mässa i Frankfurt, Paperworld, i slutet av månaden för att få veta mer om modetrender inom kontorsmaterial och bredda sitt sortiment.