Det är miljövänligt och bränslesnålt, men alla förare är inte övertygade om att de behöver pekpinnar om ett mjukt och sparsamt körsätt.

Eko-körningsprojektet heter Gröna resan. Det finns tre syften:
– Det långsiktiga syftet är att sänka koldioxidutsläppen. Bieffekter är dels att kunderna får en behagligare resa, dels att vi minskar bränsleförbrukningen, säger Tommy Lövgren, utbildningsansvarig på Nobina i Uppland.

Tanken är att förarna ska planera sin körning och till exempel rulla ned i fart i stället för att bromsa. Nobina har installerat mätutrustningen på 48 av sina regionbussar, alltså på var tredje buss. Så småningen ska alla bussar vara utrustade. Systemet används också på andra håll i landet.
– Kundnöjdheten ökar när vi kör eco-driving, säger Tommy Lövgren.

Någon särskild belöning för sparsamt körsätt ska förarna dock inte vänta sig
– En förare kan tävla med sig själv och få ett kvitto på sin mjuka körning. Belöningen är nöjda resenärer för att man gör ett bra jobb. Det är inte säkert att det behövs fler incitament än så. Men det är inte riktigt bestämt än. Förra gången vi prövade en likande utrustning 2008 belönades duktiga förare med presentkort på Ikea, berättar Tommy Lövgren.

Det ingår i Nobinas förarutbildning att förarna ska lära sig att köra sparsamt. Kunnigheten dokumenteras i deras yrkeskompetensbevis. Nobina tillhandahålla också miljöcoacher som kan följa med på turerna för att ge förarna tips om hur de köra sparsamt.
– En del förare tycker att det är onödigt, för de är rutinerade och kör redan sparsamt. Men några kan bli överraskade över att de inte får de värden de vill.

Andra tycker att det är kul att få ett bevis på hur de kör. Och bli stolta när de kör sparsamt. Jag hoppas verkligen att ingen förare ska uppleva systemet som en pekpinne, säger Tommy Lövgren.

Men så kan det nog vara.
– Jag vet redan hur jag kör. Jag kör mjukt. Man kan inte sitta och titta på den där mätaren hela tiden, säger bussföraren Patrik Jansson.

En annan förare invänder att mätaren är i känsligaste laget. Den lyser röd om han använder bromsen, vilket ju är nödvändigt ibland. Och ska man hålla UL:s snäva tidtabeller, så måsta man ju gasa för att hinna. Nobinas Tommy Lövgren håller inte med om den sista invändningen.
– Det tar inte längre tid att köra på ett planerat sätt. Det har vi kunnat mäta och påvisa. För en del förare har det varit en aha-upplevelse, säger han.