"De nya cykelstÀllen förstör cyklarna"

Utrymmet i de nya cykelstÀllen vid stationen Àr sÄ knappt tilltaget att det kommer rapporter om avslitna broms- och vÀxelvajrar och inparkerade cyklar.

HÀr blir det trÄngt om nÄgon vill utnyttja platsen bredvid cykeln med cykelkorgen pÄ sidan.

HÀr blir det trÄngt om nÄgon vill utnyttja platsen bredvid cykeln med cykelkorgen pÄ sidan.

Foto: Johan Heimer

Trafik2018-07-10 21:00

– Jag tĂ„gpendlar och har parkerat cykeln pĂ„ stationen i tre Ă„r och aldrig rĂ„kat ut för nĂ„got. Men efter tvĂ„ dagar med de nya stĂ€llen fick jag bromsvajern avsliten, sĂ€ger Angie Tegehall som skrivit ett inlĂ€gg i UNT:s Facebookgrupp Pendlingskollen om saken.

Enligt kommentarerna till inlÀgget Àr hon inte ensam om att uppleva att utrymmet mellan cyklarna Àr i knappaste laget.

Ett annat bekymmer Àr att det i praktiken kan bli omöjligt att fÄ ner sin cykel frÄn den övre vÄningen om nÄgon parkerat en cykel med cykelkorg pÄ platsen bredvid, eller en cykel med barnsits pÄ platsen under. Olika cykelmodeller har styren i olika höjd och bredd, vilket gör att det kan bli krockar nÀr man ska ta ner cykeln, trots nivÄskillnader mellan platserna.

– NĂ€r cykelstĂ€llet stĂ„r pĂ„ marken gĂ„r det att lyfta ur cykeln nĂ€r det Ă€r trĂ„ngt. Men det Ă€r omöjligt nĂ€r den stĂ„r en och en halv meter upp i luften, sĂ€ger Angie Tegehall.

De nya cykelstÀllen Àr av mÀrket Falco och sÀljs i Sverige av företaget Modulkonstruktion. Jonas Lundkvist, vd för företaget, sÀger att cykelstÀllet Àr en beprövad modell.

– Den hĂ€r modellen har utvecklats i 15–20 Ă„r och Ă€r mycket vanlig i hela Europa, sĂ€ger han.

Har ni sett att det Àr nÄgra problem med att de Àr för smala?

– Det funkar för de flesta cyklar. Men alla cyklar fĂ„r inte plats i alla cykelstĂ€ll.

Enligt Jonas Lundkvist finns cykelstÀllen med olika breddmÄtt mellan cyklarna. Leveransen till Uppsala Àr enligt kommunens specifikationer.

PĂ„ företagets hemsida rekommenderar man dock modellen med det smalaste mĂ„ttet, 375 millimeter, mellan cyklarna. Jonas Lundkvist sĂ€ger att rekommendationen Ă€r till för den som vill fĂ„ plats med sĂ„ mĂ„nga cyklar som möjlgt. Om man ska vara sĂ€ker pĂ„ att cyklarna inte hakar i varandra behöver man ha 600–700 millimeters mellanrum.

– StandardmĂ„ttet med 375 millimeter Ă€r det absolut vanligaste. Det finns nĂ„gra enstaka bestĂ€llare som vill ha cykelstĂ€ll med 500 millimeters avstĂ„nd, men det har aldrig hĂ€nt att nĂ„gon bestĂ€ller bredare Ă€n sĂ„, sĂ€ger han.

Roger Lindström, omrÄdeschef pÄ stadsbyggnadsförvaltningen, sÀger att kommunen inte har fÄtt ta emot nÄgra negativa synpunkter pÄ de nya cykelstÀllen. "Eftersom att det Àr en relativt ny typ av cykelstÀll i Uppsala hÄller vi fortsatt koll pÄ hur de fungerar och anvÀnds. Vi övervÀger Àven att sÀtta upp informationsskyltar med instruktioner", skriver han i ett mejl.

Har du upplevt problem med de nya cykelstÀllen? Kommentera i Facebookgruppen UNT Cykelkollen.

12 000 cykelparkeringar i city

I centrala Uppsala finns 12 000 p-platser för cykel, 1 700 av dem Àr i tvÄvÄningsstÀll. Det senaste tillskottet Àr cykelstÀll i tvÄ vÄningar vid centralstationen pÄ ytan nÀrmast Stadshuset.

Just nu Àr en cykelparkering vid stationen avstÀngd för bygget av cykelparkeringsgaraget. Det nya garaget finansieras delvis med statliga pengar via stadsmiljöavtal. Enligt planerna ska det stÄ fÀrdigt hösten 2019 och rymma 1 200 cykelplatser, varav ett 50-tal anpassade för specialcyklar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!