I mÄnga Är har frÄgan om en gÄng och cykelvÀg lÀngs med den mycket trafikerade men natursköna vÀg 255 mellan Uppsala och Vassunda diskuterats.
â Vi var för mĂ„nga Ă„r sedan med i en enkĂ€t av vĂ€gverket. Effekten av det blev rĂ€cken pĂ„ vĂ€gen för att öka sĂ€kerheten. Men nu vĂ„gar ingen cykla, eftersom man riskerar att bli klĂ€md, berĂ€ttar Berit Axelsson, som har varit engagerad trafikfrĂ„gan i mĂ„nga Ă„r.
Bland annat har hon och hennes medkÀmpar samlat in namnlistor pÄ över 3 000 namn som vill ha en gÄng- och cykelvÀg.
Och nu har den 12 kilometer lÄnga strÀckan frÄn Uppsala till Vassunda till sist kommit med i regionens planer och Àven fÄtt en finansiering, dÀr Knivsta kommun ska betala 60 procent och lÀnet 40 procent. Det beslutade regionala utvecklingsnÀmnden i veckan. Tanken Àr att den ska ansluta till den nyinvigda cykelvÀgen mellan Knivsta och Vassunda, vid vÀg 255.
â Jag slĂ„r nĂ€stan klackarna i tacket av att fĂ„ höra det hĂ€r. Nu mĂ„ste jag köpa tĂ„rta, sĂ€ger Berit Axelsson nĂ€r hon fĂ„r besked om beslutet genom UNT.
LÀngs med 255, gamla StockholmsvÀgen, ligger mÄnga besöksmÄl som Kungshamns naturreservat, Morga Hage, Krusenberg och Alsike kyrka och kloster. Men det Àr ocksÄ en flitigt anvÀnd pendlarstrÀcka.
â Och förr var det inte sĂ„ mĂ„nga barn som bodde hĂ€r lĂ€ngs vĂ€gen. Men bara dĂ€r jag bor Ă€r det nu 50 barn, sĂ€ger Berit Axelsson.
Men det dröjer innan nÄgon gÄng- och cykelvÀg finns pÄ riktigt. Den tidpunkt som i dag finns i regionens plan Àr ett fÀrdigstÀllande under 2024 eller 2025.
â Det Ă€r lĂ„nga stĂ€lltider och mycket planering och utredning. Men det finns en plan Ă€nda till genomförande, Ă€ven om det ska utredas först, sĂ€ger Jenny Lundström (MP), ordförande i regionala utvecklingsnĂ€mnden.
Ăr det sĂ€kert att gĂ„ng- och cykelvĂ€gen verkligen blir av?
ââVi kan inte komma lĂ€ngre i nulĂ€get Ă€n att ha med det i planeringen sĂ„ hĂ€r. Det hĂ€r Ă€r ett sĂ„ positivt besked som det gĂ„r att fĂ„. Nu tar vi Ă€ntligen de första stegen för att fĂ„ den hĂ€r gĂ„ng- och cykelvĂ€gen pĂ„ plats, sĂ€ger Jenny Lundström.
Enligt en schablonberÀkning av kostnaden ska det kosta 48 miljoner kronor att anlÀgga gÄng- och cykelbanan. Men den kan komma att anvÀndas av mÄnga. Södra Uppsala ska kraftigt byggas ut, med tiotusentals nya boende.
â Alla de mĂ€nniskorna mĂ„ste ocksĂ„ kunna komma ut i naturen pĂ„ cykel. Det hĂ€r blir verkligen toppen, sĂ€ger Berit Axelsson.
Regionala utvecklingsnĂ€mnden har ocksĂ„ fattat beslut om samma typ av delad finansiering för ytterligare tvĂ„ gĂ„ng- och cykelvĂ€gar i lĂ€net, en nĂ„gra hundra meter lĂ„ng lĂ€ngs med MarmavĂ€gen i Alunda och en drygt tvĂ„ kilometer lĂ„ng till Alstabadet i Ărsundsbro.