Hushåll som snabbt och enkelt vill ordna en varutransport, till exempel för att få bort grovavfall, kan använda en ny typ av förmedlingstjänster. Via olika appar går det att få kontakt med privatpersoner som kör iväg godset, ofta mot en billig penning.
Det här väcker både positiva och negativa reaktioner.
Nyligen berättade tidningen om en polisutredning där det framkom att avfall dumpats söder om Uppsala. En importör som velat bli av med stora mängder kasserade livsmedel hade anlitat förmedlingstjänsten Tiptapp. Men den som sedan tog sin an transporten kastade varorna i naturen.
Tiptapp har enligt egna uppgifter medverkat till att över 100 000 transporter utförts sedan starten 2015.
Weine Wiqvist är vd för Avfall Sverige, kommunernas branschorganisation för avfallshantering. Han tycker att de nya transporttjänsterna för avfall fyller ett behov.
– Men om det ska fungera måste det säkerställas att avfallet hanteras säkert och riktigt, annars kan det här bli en grogrund för illegal verksamhet, säger Weine Wiqvist.
Inom fackliga kretsar finns en oro kring arbetsvillkoren för transportörerna.
– De som arbetar för förmedlingstjänsterna omfattas sällan av kollektivavtal och saknar därmed regleringar och trygghet när det gäller löner, försäkringar, arbetstider och liknande, säger Ludwig Eriksson, ordförande vid Transports Uppsalaavdelning.
Den som transporterar hushållsavfall åt andra måste ha tillstånd. Enligt Stockholms stad saknas tillstånd bland de som får transportuppdrag via Tiptapp. Därför har Stockholms miljönämnd förbjudit Tiptapp att förmedla avfallshämtning inom stadsgränserna.
Stockholms stad går nu vidare och har kontaktat ett femtontal företag som erbjuder avfallstransporter trots att de saknar tillstånd.
– Vi börjar med att informera om de regler som gäller så får vi se hur vi går vidare med detta, säger Kerstin Spångberg, miljöinspektör i Stockholms stad.
Sedan ett år tillbaka finns dessutom en lag som säger att den som beställer en yrkesmässig transport kan dömas om transportören saknar yrkestrafiktillstånd.
Enligt kammaråklagare Frida Molander saknas praxis på området och det är därför oklart om Tiptapp ska räknas som beställare i lagens mening.
Tiptapps vd Tim Bjelkestam framhåller att det bara är privatpersoner som kör bort hushållsavfall via förmedlingstjänsten och han anser att de därmed inte behöver yrkestrafiktillstånd.
Samtidigt som miljönämnden i Stockholm stoppat Tiptapp menar nämnpolitikerna att det behövs tjänster som gör det enklare för hushållen att bli av med avfall. Nämnden anser att lagen inte anpassats till de digitala lösningar som dykt upp på nätet och har därför bett miljödepartementet att se över reglerna.
Weine Wiqvist vid Avfall Sverige håller med om att frågan behöver diskuteras.
– Allt fler kommuner har infört regler om att bara den som är skriven eller har en fastighet i kommunen får lämna avfall vid kommunernas återvinningscentraler och att den enskilde bara får lämna sitt avfall där ett visst antal gånger per år. Då blir det inte lika enkelt för de som arbetar åt förmedlingstjänsterna att använda återvinningscentralerna, säger Weine Wiqvist.
För att komma åt den oreglerade marknad som håller på att växa fram ser han som en möjlig lösning att hushållen får använda förmedlingstjänster som upphandlats och godkänts av kommunerna.
– Ett annat förslag kan vara att kommunerna utvecklar egna applösningar för att möta behovet av snabbare service, menar Weine Wiqvist.