Lek med klossar berättar om barns rumsuppfattning
Många leksaker går ut på att passa in klossar i hål, men vad lär sig ett barn av det? Få studier har gjorts för att reda det, men nu har psykologiforskaren Helena Örnkloo vid Uppsala universitet i en avhandling visat att barnets rumsuppfattning utvecklas av lek med klossar.
Resultaten visar att en stor del av utvecklingen sker när barnen är ungefär ett och ett halvt år gamla, det är nämligen stor skillnad på hur väl barn klarar av att passa in olika klossar i hål vid 18 respektive 22 månaders ålder.
- För att lösa problemet måste de i förväg tänka sig hur de ska rotera klossen. 22-26 månader gamla barn anpassade klossen och passade in den i hålet. De som var 14-18 månader försökte lirka ned klossen i hålet först när de märkte att den inte passade in, vilket inte fungerar i den här uppgiften, säger Helena Örnkloo.
Hon försvarar sin avhandling den 13 december.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!