Utvärderingen av vinterns saltsopning för att få bort snö och is från cykelvägarna är nu klar. Enligt kommunen visar utvärderingen att säkerheten och framkomligheten blev betydligt bättre jämfört med traditionell plogning och sandning.
Till grund för utvärderingen ligger bland annat enkäter med de fler än 100 cyklister som deltagit i projektet Vintercyklisten och Cykelspanarna.
Uppsala kommun aviserar nu några nyheter inför kommande vinter för att tillmötesgå synpunkterna från cyklisterna. Kritiken har inte minst gällt själva saltspridningen.
– Saltet har haft bra effekt på snö och is, men det har även lett till stort slitage på cyklarna, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Han berättar att saltlösningsmängden varit högre i Uppsala än i andra kommuner.
– Förra vintern var ett test och vi valde att prioritera halkbekämpningen. Tidvis hade vi också problem med att ställa in sopsaltarens saltmängd, säger han.
Kommande vinter ska därför borstarna på sopsaltaren användas mer så att mängden salt kan minskas. Saltkoncentrationen ska också minskas, vilket enligt Johan Lundqvist kan göras med bibehållen effekt på halkbekämpningen.
En annan nyhet är den cykelvårdsanläggning som ska uppförs vid Hamnspången, det vill säga den nya gång- och cykelbron över Fyrisån i höjd med Studenternas IP.
– Här ska cyklisterna kunna tvätta och smörja sina cyklar om de får problem med saltet, säger Johan Lundqvist.