Det stora projektet i södra Uppsala väntas dra igång redan om fem år, 2025. Spolar vi fram bandet ytterligare 25 år, till 2050, är planen att 48 000 invånare – lika många som bor i Sundsvalls tätort – ska kunna kalla området för hem. Totalt ska runt 21 500 bostäder byggas i skogsområdet söder om dagens Bergsbrunna, i utbyte mot fyrspåret. Det framgår av ett förslag som medborgare och organisationer kan lämna synpunkter på inom kort. Men varför har kommunen lovat bostäder i utbyte mot fyrspåret, vilka utmaningar står bygget inför och hur exklusivt väntas området bli? Det kan du läsa mer om i del 1 i UNT:s artikelserie, som du hittar här.
För att locka närmare 50 000 personer till den nya stadsdelen – som väntas bli sex gånger större än Rosendal – behövs dock inte bara bostäder, utan även social infrastruktur och service. Kommunen räknar med att en handfull vårdcentraler, ett 30-tal förskolor, tio grundskolor, minst en simhall och sju motionsspår behövs i ett nytt Sundsvall, 30 mil söder om orginalet. Läs mer i del två om serviceplaner och var de första kvarteren väntas byggas här.
Men präglar klimatdebatten, som är hetare än någonsin, det framtida byggprojektet? Svar ja. Stadsdelen är planerad för ett minskat bilberoende och projektlederaden råder, i en intervju med UNT i artikelseriens sista del, bilåkande spekulanter som vill ha sin parkering nära ytterdörren att fundera på om området är för dem.