Facket ser allvarligt på kritiken

Att en del studenter vid Uppsala universitet inte får de pedagogiska kunskaperna de behöver, vilket Universitetskanslerämbetets senaste granskning pekar på, kan skada yrkeskåren, enligt Lärarnas riksförbund.

Mattias Westermark, biträdande kommunombud på Lärarnas riksförbund i Uppsala.

Mattias Westermark, biträdande kommunombud på Lärarnas riksförbund i Uppsala.

Foto: UNT/Arkiv

Uppsala kommun2020-02-19 19:17

Nyexaminerade lärare med bristande kunskaper i ämnesdidaktik kan få problem med att snabbt finna sig i sin yrkesroll, vilket i sin tur kan leda till att en del lärare inte stannar i branschen, enligt Mattias Westermark, biträdande kommunombud på Lärarnas riksförbund i Uppsala.

– När du ska lära ut svåra ämneskunskaper på en hög nivå så måste du kunna vrida och vända väldigt mycket på det här ämnet. Du måste skapa en lärarrutin. Den kan du utveckla själv, men det kan ta lång tid så därför behöver du få undervisning i hur du lär ut saker och hur det ser ut i klassrummet. Du måste förstå vilka moment eleverna fastnar i, säger han, och fortsätter:

– Det tar längre tid att bli professionell om du inte fått bra didaktisk utbildning. Det gör att du blir osäker i början, du blir stressad och upplever ditt jobb som mycket svårare. Det kan göra att man hoppar av jobbet, för att man inte mäktar med det. Du kan ha en bra matteutbildning till exempel, men inte ha så mycket på fötterna gällande att lära ut.

Mattias Westermark ser allvarligt på kritiken som UKÄ riktat mot Uppsala universitet i sin utvärdering av ämneslärarutbildningarna rörande svenska, matematik och samhällskunskap, men betonar att medlemmarna vid Lärarnas riksförbund i Uppsala inte lyft just den kritiken. 

– Medlemmarna har inte klagat om det. Däremot har många klagat på att de får praktik i fel skolform.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!