När Lovisa Björkegren skulle börja läsa arkeologi på Campus Gotland vill hon få sin post eftersänd från Uppsala där hennes fästman bor kvar. Så hon betalade för en adressändring, men den eftersända posten kom inte som den skulle.
Bland posten som försvunnit finns bland annat viktiga försäkringsdokument.
– I perioder har det kommit post, men det handlar om tre veckor sedan i slutet av september, säger Lovisa Björkegren.
I dag har historien blivit en principsak för henne. Hon har betalat för en tjänst som inte fungerar. Lovisa Björkegren berättar att hon haft flera kontakter med Postnord, första gången några veckor efter att adressändringen skulle börja gälla.
– Jag upplevde att de skyllde i från sig och bara hänvisade till adressändring.se. Men jag kontrollerade med dem och inget var fel där. Så jag kände mig lurad av Postnords svar.
Till sist åkte hon själv till posthantering i Uppsala för att få besked. Hon berättar att hon träffade en person som fann själva eftersändningsetiketterna med Lovisas namn, men inte hennes post. Personen hon träffade återkom också efter att ha pratat med brevbäraren. Men inte heller där fanns några ledtrådar till den försvunna posten.
– Jag tycker att Postnords agerande är helt oacceptabelt, säger Lovisa Björkegren.
Problemen har fortsatt under vintern och till sist vände sig Lovisa Björkegren till media. När UNT kontaktar Postnords regionledning i Uppsala är bilden av vad som hänt en annan. De ifrågasätter om post verkligen försvunnit och om Lovisa Björkegren besökt Postnord.
– Vi kan inte se i våra system att hon varit i kontakt med kundtjänst. Men vi ser att vi gjort ett antal eftersändningar och att hon får väldigt lite post den här tjejen, säger Caroline Öfverstedt, regionchef.
Men hon har ju varit på plats och pratat med personal?
– Det är något som inte stämmer där. Kanske har hon varit på fel ställe, kanske på Citymail? Och de har inte hittat några eftersändningsetiketter.
Efter att UNT kontaktat Postnord tar Caroline Öfverstedt själv kontakt med Lovisa Björkegren. De divergerande verklighetsbeskrivningarna är kvar efter samtalet. Lovisa Björkegren känner sig ifrågasatt och förminskad.
– Jag vet så klart var jag har varit, jag har till och med gjort en arkeologisk utgrävning utanför Postnord och känner väl igen mig där. Postnords agerande är sanslöst, säger hon.