Kamerorna en del av chaufförernas vardag

Förhoppning om färre som plankar och ökad trygghet - regionen fortsätter med satsningen på övervakningskameror på Uppsalas bussar.

Den senaste tider har flera uppmärksammade misshandelsfall skett på Uppsalas bussar. Flera av brotten har inträffat på Resecentrum.

Den senaste tider har flera uppmärksammade misshandelsfall skett på Uppsalas bussar. Flera av brotten har inträffat på Resecentrum.

Foto: Karl Meyer von Bremen

Uppsala kommun2020-02-09 20:01

Under slutet av 2019 och början 2020 har det skett flera våldsbrott på Uppsalas bussar. I oktober sparkades en busschaufför i ansiktet och revbenen. Övervakningsfilmen från den händelsen har offentliggjorts och två personer är misstänkta för brottet. Det tog dock ett tag innan polisen själva fick filmen, något UNT tidigare uppmärksammat.
– Vi har inte ändrat några rutiner, utan jobbar som innan. Någon från polisen måste åka till bussbolaget och tanka över filmen. Den personen har också andra arbetsuppgifter så det handlar om prioriteringar, säger polisens presstalesperson Jonas Eronen.

På fredagen besökte Regionstyrelsens ordförande Emelie Orring (M) Gamla Uppsala buss, som trafikerar UL:s linjer, för att höra mer om busschaufförernas situation. Hon känner inte igen att det tar lång tid för polisen att få tillgång till materialet.
– Men det måste såklart gå så smidigt som möjligt, säger hon.

Alla stadsbussar i Uppsala är numera utrustade med övervakningskameror. Ett argument mot kameraövervakning som tidigare fördes fram när de skulle installeras kameror var att det kunde inkräkta på bussförarnas integritet. Emelie Orring tycker dock att kamerorna är bra och ser inte integritetsaspekten som ett särskilt stort problem.
– Ingen av de förare jag pratat med har lyft den problematiken, säger hon.

De våldsbrott på bussar som uppmärksammats på senare tid har varit riktade mot chaufförerna. De insatser som satts in, i form av ordningsvakter som följer med biljettkontrollanter och att bakdörrarna inte öppnas kvällstid, ska dock öka tryggheten även för resenärerna. Bussresenären Micke Erlöf tror dock att åtgärderna snarare kan ge en falsk trygghet.
– Man drar ner på annat men sätter upp kameror för att det inte kostar så mycket. Regionen borde satsa mer på förebyggande arbete istället, säger han.

Varje år går Region Uppsala miste om miljontals kronor på grund av obetalda bussresor. Men att tillrättavisa plankare kan innebära risker för chaufförerna. Busschaufförerna har ansvar för att kontrollera biljetter och vid plankningar kan det uppstå hotfulla situationer. Det berättar chauffören Andreas Margaritidis, när han på fredagen kör linje sex mot Flogsta.
– Det händer att jag känner mig otrygg. Men om bolaget bestämt att vi ska kolla biljetter så gör jag det, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!