HÄllplatslÀgen vid Resecentrum och bron över FyrisÄn vid Ultuna Àr de svÄraste frÄgorna som ÄterstÄr att lösa för planerna pÄ spÄrvÀg eller BRT.
Under onsdagen ska kommunstyrelsen besluta om bland annat den föreslagna linjestrÀckningen.
I centrum har ett sydligt alternativ, dÀr spÄrvÀgen dras mellan StadstrÀdgÄrden och Studenternas idrottsplats, valts bort i förslaget. I stÀllet satsar man pÄ huvudalternativet över Islandsbron lÀngs BÀverns grÀnd fram till Resecentrum dÀr ÀndhÄllplatsen enligt förslaget placeras pÄ den nuvarande bussgatan framför cykelgaraget. Det innebÀr att hÄllplatserna för de busslinjer som inte kommer att ersÀttas av spÄrvÀgen flyttas ut pÄ Kungsgatan.
Men för hela Resecentrum pÄgÄr en större utredning med anledning av fyrspÄrsutbyggnaden. Det innebÀr att Àven spÄrvÀgshÄllplatsernas lÀgen kan behöva Àndras som en följd av omdaningen av stationen.
â Det kan detaljjusteras nĂ€r man tar fram detaljplanen, sĂ€ger Ola Kahlström, strategisk samhĂ€llsplanerare vid stadsbyggnadsförvaltningen.
NÄgra partier har inför beslutet i kommunstyrelsen deklarerat att de sÀger nej till spÄrvÀg. I stÀllet vill de se en sÄ kallad superbuss, BRT, vilket stÄr för Bus Rapid Transit. MÄnga av de val man gjort för spÄrvÀgsstrÀckningen gÀller dock Àven om det slutliga beslutet blir en lösning med BRT. Ett exempel Àr den planerade bron över FyrisÄn vid Ultuna, dÀr det nu ÄterstÄr tvÄ alternativ. Det norra lÀget innebÀr att spÄrvÀgen fortsÀtter rakt fram i Ultunaalléns förlÀngning. Alternativet Àr att spÄrvÀgen gör en böj ungefÀr 300 meter lÀngre söderut.
Men för bron ÄterstÄr mÄnga bÄde tekniska och miljömÀssiga detaljer att lösa. Bedömningen Àr att bron inte kommer att byggas sÄ att den blir öppningsbar eftersom det blir svÄrt att bygga brofundament ute i vattnet, vilket skulle krÀvas för en öppningsbar bro.
Den seglingsfria höjden behöver dÄ vara 16 meter, vilket innebÀr att bron blir ungefÀr en kilometer lÄng. För att bevara landskapsbilden finns ett resonemang om att höjden kan sÀnkas till 10 meter. Den lÀgre höjden skulle dock sÀtta stopp för bland annat bÄten M/S Carl Gustaf, som regelbundet trafikerar FyrisÄn.
Flera partier pÄ den borgerliga kanten har deklarerat att de vill att bron vid Ultuna ska vara öppen Àven för biltrafik. I utredningen som ligger till grund för spÄrvÀgsdragningen konstateras dock att det kan bli svÄrt att klara miljöprövningen för en lösning med BRT-bussar, och Àn mindre för biltrafik: "Vidare ur driftsynpunkt förutsÀtts det att trafik som ej Àr beroende av miljöfarliga drivmedel Àr den som kan passera över bron. Detta för att minimera risken att en olycka sker i driftskedet som ger en negativ pÄverkan pÄ dricksvattentÀkten. Bron i denna utredning har dÀrför skisserats för gÄng, cykel och spÄrbunden kollektivtrafik."
Ett tredje alternativ för lÀget pÄ bron föll bort nÀr en sydligare dragning av spÄrvÀgen frÄn Gottsunda till Ultuna valdes bort. Nu föreslÄs spÄrvÀgen gÄ tillsammans med biltrafiken pÄ Gottsunda allé den sista biten fram till Dag Hammarskjölds vÀg, vilket ger en viss risk för att spÄrvagnarna kan fastna i bilköer.
En frÄga som sÀkert kommer att skapa protester Àr att flera villatomter lÀngs VÄrdsÀtravÀgen pÄverkas av spÄrvÀgsdragningen. Detta gÀller bÄde om det blir BRT eller spÄrvÀg som ska fram eftersom utrymmesbehovet Àr lika för bÄda trafikslagen.