â Nu har vi otroligt mĂ„nga patienter som inte vill eller bör komma till hĂ€lsocentralerna. Det Ă€r halvtomt. Vi har styrt om organisationen och i stĂ€llet för att komma hit fĂ„r patienterna hjĂ€lp via telefonsamtal, sĂ€ger Mats Brolin, vd för Ekebygruppen som driver de tvĂ„ vĂ„rdcentralerna Ekeby och Aros HĂ€lsocenter med cirka 100 anstĂ€llda.
HÀlsocentralerna fÄr ersÀttning, dels per listad patient, dels för varje patients fysiska besök. Men om patienten endast talar i telefon med sin lÀkare, sjuksköterska eller annan vÄrdpersonal utgÄr inte ersÀttning som vid fysiskt besök.
â För oss blir det ett inkomstbortfall pĂ„ cirka en miljon kronor per mĂ„nad och en överhĂ€ngande risk att vi mĂ„ste sĂ€ga upp 25 procent av personalen.
Mats Brolin menar att pengar redan finns avsatta i vÄrdbudgeten till besöksersÀttningar och att hÀlsocentralerna dÀrför bör fÄ samma belopp som tidigare.
â Meningen Ă€r vĂ€l inte att Region Uppsala ska spara pengar pĂ„ coronakrisen. Regeringen griper in och hjĂ€lper branscher i kris sĂ„ det borde regionen ocksĂ„ göra, sĂ€ger han.
RegionrÄdet Malena Ranch (MP) kÀnner vÀl till problemet. Flera andra vÄrdcentraler, som ocksÄ förlorar inkomster, har varit i kontakt med henne.
â Jag jobbar jĂ€ttemycket med att hitta en lösning pĂ„ problemet. Det Ă€r viktigt att vĂ„rdcentralerna finns kvar. Nu ska vi hitta en bra ersĂ€ttningsmodell, sĂ€ger hon.
Malena Ranchs lovar att komma med en lösning inom kort.