UNT har tagit del av anonyma vittnesmål per telefon, brev och anmälningar från ett tiotal anställda som beskriver en organisation som både är destruktiv och passiv samtidigt som chefer på ledningsnivå kränker, skäller på och fryser ut vissa i personalen. Enligt flera ska problemen ha börjat då nuvarande vd Lennart Johansson tillträdde.
En kvinna som började på kontoret i höstas berättar hur hon, efter en incident, kallats ”fjant” och ”misslyckad rekrytering” av ledningen.
– Jag blev utfrusen. Man sade inte god morgon och slutade prata med mig. Det var rena mardrömmen och gjorde mig sjuk. Jag kom inte upp ur sängen. Det var det värsta jag varit med om. De har en dysfunktionell organisation, och det fick mig att må riktigt dåligt. Jag fick inget stöd från vd, säger hon.
En medarbetare som jobbat nära ledningen beskriver ledarskapet som destruktivt och passivt.
– Det har skapat en arbetsplats där många far illa och känner sig kränkta, säger hon.
Hon blev själv ombedd att lämna sina arbetsuppgifter från en dag till en annan. Varför vet hon inte riktigt.
Flera anställda har gjort anmälningar om kränkande särbehandling. En kvinna skriver att hon fick orimligt mycket arbetsuppgifter. När det kom fram att hon letade nytt jobb kände hon sig utfrusen och utsatt för härskarteknik och kränkningar.
– Det känns som om 2019 hittills varit full av gråt, skriver hon i sin anmälan.
En man kände oro för att jobba i Gränby där p-vakter kan bli hotade. Han skriver att han blev mobbad av sin mellanchef bland annat för det. När han försökte diskutera saken med vd ska han ha fått svaret att han kanske borde ompröva sitt yrkesval.
– Jag känner ibland en stark känsla av inte vilja åka till jobbet alls, skriver han.
Uppsala Parkerings vd Lennart Johansson, säger sig vara medveten om problemen.
– Vi är mitt uppe i en process för att skapa en bättre arbetsmiljö. Redan när jag kom var det bekymmer. Nu jobbar vi hårt för att få en bra och trygg arbetsplats, säger han.
Flera medarbetare riktar tunga anklagelser mot ledningen. Hur ser du på det?
– Det har förekommit saker i stundens hetta som inte varit bra. Men allt det som hänt har vi fångat upp. Även chefer är personal som ska hanteras så att de kan ta hand om sin personal på ett bra sätt. Vi har jobbat hårt med ledningsgruppen.
Du får själv kritik för att inte stötta medarbetare, vara otydligt och inte ta ansvar?
– Var och en har sin upplevelse och bedömning. Jag kan inte gå in på och recensera vad medarbetare har för upplevelser av mig som chef. Det blir inte bra.
Men mycket av kritiken faller tillbaka på dig?
– Jag känner inte igen mig och upplever inte att jag fungerar som chef på det sättet så det är svårt att bemöta. Det har funnits tillfällen när jag fått kritik för mitt ledarskap och det drar jag lärdom av.
Hur fungerar det idag?
– Bättre än tidigare. Vi har många duktiga medarbetare, säger Lennart Johansson.
Enligt Uppsala Parkerings styrelseordförande, Peter Nordgren, har extra resurser satts in för reda upp situationen.
– Jag har läst de anmälningar som kommit in och vi har kopplat in samtsalscoacher, kommunens företagshälsovård och tillsatt extra HR-resurser, säger han.
Hur ser du på kritiken från personalen?
–Jag vill inte säga något innan arbetet är slutfört. Vi tar det här på största allvar och gör vad vi kan.