Flera orsaker till varför paketet inte nÄr Ànda fram

Förbudet inom Postnord gör att paket kan hamna hos ombudet istÀllet för hemmet. Men det finns ett knep för att fÄ det till dörren.

Det finns en anledning till att du fÄr ett sms om att paketet du vÀntade pÄ inte kunde lÀmnas ut.

Det finns en anledning till att du fÄr ett sms om att paketet du vÀntade pÄ inte kunde lÀmnas ut.

Foto: Bertil Ericson / TT

Uppsala lÀn2021-04-16 09:50

UNT skrev nyligen om hur Postnord vill effektivisera sin utdelning av post och paket. Det Àr nog ocksÄ mÄnga som Àr vÀl bekanta med att fÄ sms om att det som bestÀllts inte kunde delas ut. I stÀllet mÄste man ta sig till sitt nÀrmsta postombud för att hÀmta ut det. Men det finns en vanlig orsak till varför detta kan hÀnda och att det inte ringt pÄ dörren.

– Ett skĂ€l kan vara att vi inte kommit in i porten eller att vi pĂ„ andra sĂ€tt inte nĂ„r adressen. Postnord som delar ut brev har tillgĂ„ng till portkoder. Men den del av Postnord som delar ut paket har inte samma tillgĂ„ng till det, sĂ€ger Maria IbsĂ©n, pressansvarig pĂ„ Postnord.

Anledningen till detta Àr att Postnords avdelning som ansvarar för att dela ut paket verkar pÄ en konkurrensutsatt marknad och inte fÄr dra nytta av de tillgÄngar som avdelningen som kör ut brev har.

– DĂ€r hĂ€nger det pĂ„ att man angett rĂ€tt portkod, adress och sĂ„ vidare nĂ€r man bestĂ€llt nĂ„got. Just portkoden Ă€r vĂ€sentlig, annars stĂ„r vi dĂ€r och kommer inte in. 

Maria IbsĂ©n sĂ€ger ocksĂ„ att nĂ€r paket skickats som brev har inte brevbĂ€raren nĂ„gon skyldighet att ringa nĂ€r försĂ€ndelsen inte gĂ„tt ned i brevlĂ„dan. 

– Med ett vanligt brevpaket finns det inga krav pĂ„ att brevbĂ€raren ringer eller plingar pĂ„ dörren. Annars beror det helt och hĂ„llet pĂ„ vilken tjĂ€nst försĂ€ndelsen Ă€r skickad med.

Den mÀngd utformningar som finns pÄ brevnedkast spelar ocksÄ stor roll menar hon.

– Om man bor i en villa har man kanske en postlĂ„da dĂ€r det ryms mer jĂ€mfört med ett Ă€ldre hus med ett mindre brevinkast. BrevbĂ€raren tar med sig brevpaketen ut och om de inte gĂ„r ner tar man tillbaka dem och skickar till ombudet.

Att det hÀnder att paket som gÄtt till ombud faktiskt skulle ha fÄtt plats i brevlÄdan förklarar hon med den mÀnskliga faktorn.

– Visst kan det vara sĂ„ att man gör misstag ibland. Det Ă€r ocksĂ„ sĂ„ att brevbĂ€rare som jobbat lĂ€nge kĂ€nner till sina omrĂ„den och var paket av en viss storlek gĂ„r ner eller inte. DĂ„ kan de istĂ€llet ta dem direkt till ombudet. 

Maria Ibsén menar att det ocksÄ Àr den aktuella e-handlaren som sjÀlv bestÀmmer hur det ser ut i formulÀren nÀr man skriver in sina uppgifter. Men det finns ett tips man kan anvÀnda sig av vilket Dagens Nyheters reporter framgÄngsrikt anvÀnde efter att ha skrivit om detta förra hösten. NÀmligen att skriva in sin portkod i adressfÀltet i de fall det saknas ett sÀrskilt fÀlt för detta.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!