PĂ„ Sunnanö camping i Ăregrund har antalet besökare varit fĂ€rre i Ă„r. Inflationen och att familjer fĂ„r det kĂ€rvare ekonomiskt kan vara anledningen, tror Kamilla Pettersson som driver campingen.
â Det mĂ€rks att folk hĂ„ller mer i sina pengar. Förut bokade man tvĂ„ till tre veckor, men det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga lĂ„ngtidsbokningar i Ă„r. Folk stannar kortare tid, runt tvĂ„ till fyra nĂ€tter, sĂ€ger hon.
I Är blir antalet gÀster troligen lite fÀrre Àn innan pandemin, berÀttar hon. Dessutom har omkostnaderna för campingen ökat i och med inflationen.
â Det ska bli intressant att sammanstĂ€lla i slutĂ€ndan, men jag Ă€r förberedd pĂ„ att det blir sĂ€mre i Ă€r Ă€n de andra Ă„ren som varit vĂ€ldigt bra. Men det blir ingen katastrof.
Trots att antalet gÀster har minskat har antalet besökare med tÀlt ökat.
â TĂ€lten Ă€r verkligen tillbaka. Vi skulle behöva mer tĂ€ltplatser. Jag tror att det beror pĂ„ att folk hĂ„ller lite mer i sina pengar, men Ă€ven pĂ„ att tĂ€ltande ger mer gemenskap eftersom man kommer sĂ„ nĂ€ra.
Kamilla Pettersson ser positivt pÄ campingens framtid, trots de fÀrre besökarna.
â Det kanske Ă€r hemma man ska vara. Inte bara pĂ„ grund av ekonomin, utan med tanke pĂ„ hela vĂ€rldslĂ€get och oroligheterna som Ă€r.
Peter Nyberg och hans familj har haft en fast sÀsongsplats pÄ Sunnanö varje sommar i 37 Är.
Har ni mÀrkt av hemestertrenden?
â Oja, det syns bĂ„de pĂ„ campingen hĂ€r och pĂ„ andra campingar att det Ă€r mer folk. Det Ă€r mĂ„nga fler som campar med tĂ€lt, bredvid oss Ă€r det en tĂ€ltplats och dĂ€r har det varit tĂ€lt konstant i flera veckor, sĂ€ger han.
Kattis Gullesjö och Magnus Carlsson driver GrĂ€söbadens camping pĂ„ GrĂ€sö och KlackskĂ€rs camping i Ăsthammar. Duon hade rekordĂ„r under pandemin och fram till för nĂ„gra veckor sedan lĂ„g antalet besökare pĂ„ samma nivĂ„ Ă€ven i Ă„r.
â Svenskarna har fĂ„tt blodad tand för att campa, det mĂ€rker man fortfarande, sĂ€ger Magnus Carlsson.
För nÄgra veckor sedan blev dock vÀdret sÀmre, och efter det har antalet besökare minskat.
â Vi vet inte hur statistiken för sommaren ser ut Ă€n, men kanske att den Ă€r lite lĂ€gre dĂ„ vĂ€dret under semesterperioden inte har varit jĂ€ttebra. DĂ„ stannar inte folk lika lĂ€nge, sĂ€ger Kattis Gullesjö.
Att inflationen medfört att folk har det tuffare ekonomiskt mÀrks Àven pÄ GrÀsöbaden och KlackskÀr.
â Barnfamiljer har inte lika mycket pengar att röra sig med. De försöker komprimera det de gör och stannar inte lika lĂ€nge, sĂ€ger Magnus Carlsson.
Att tÀltande har ökat i popularitet Àr nÄgot som Àven Kattis och Magnus har mÀrkt.
â Det finns sĂ„ moderna tĂ€lt idag, de Ă€r nĂ€stan som tre rum och kök, sĂ€ger Kattis Gullesjö.
I Är har dessutom antalet norrmÀn som besöker campingen har ökat.
â Förut kunde vi rĂ€kna antalet besök frĂ„n Norge pĂ„ en hand, men nu kommer det nĂ„gon varje dag. Jag skulle tro att det beror pĂ„ att vĂ„r krona Ă€r svag, sĂ€ger Kattis Gullesjö.
Hon tror att pandemiÄren medfört att fler upptÀckt fördelarna med att semestra i Sverige.
â Det Ă€r inte sĂ„ roligt att Ă„ka utomlands nu och riskera 45 graders vĂ€rme. Det brinner i Grekland och folk mĂ„ste evakueras. Jag tror campingen Ă€r hĂ€r för att stanna.
Angelica Jansson Àr en av gÀsterna pÄ GrÀsöbadens camping. DÀr har hon haft en fast plats i fem Är.
Vad Àr det som Àr sÄ hÀrligt med att campa?
â Man har sin fasta plats, jag tycker det Ă€r underbart att ha mitt lilla stĂ€lle, sĂ€ger hon.
Katrin Palm Àger tillsammans med Jimmy Larsson företaget Kustvy och driver campingarna Inre Hamnen, Djuphamnen och Havscampingen pÄ HÄllnÀshalvön i Tierps kommun. Campingen vid Djuphamnen Àr kÀnd frÄn SVT:s "Gift vid första ögonkastet", dÄ ett av paren bodde i en av företagets lÀgenheter dÀr under en del av serien.
Under pandemin var det, precis som pÄ andra campingar i lÀnet, ökat tryck.
â DĂ„ hade vi vĂ€ldigt mycket svenska gĂ€ster och mĂ„nga som var ute och campade första gĂ„ngen. Den frĂ€msta skillnaden var att det var mycket svenskar, normalt har vi mycket tyska besökare.
Sommaren har varit bra för campingarna. Det har varit lite fÀrre besökare pÄ Havscampingen, men pÄ de andra tvÄ campingarna har det varit som vanligt.
â Det har vĂ€nt lite nu till att det Ă€r mer utlĂ€ndska besökare igen, frĂ„n Tyskland, NederlĂ€nderna och en del danskar.
Att tÀlt ökar i popularitet har mÀrkts, menar Katrin Palm. Hon tror att det kan bero pÄ prisbilden, i kombination med lÄgkonjunktur och höga elpriser.