I tisdags drog Inspektionen för vÄrd och omsorg (IVO) tillbaka tillstÄndet för bolaget Humana Assistans att bedriva verksamhet, ett beslut som Humana nu har överklagat. Anledningen till beslutet Àr att bolaget inte uppfyller kravet pÄ lÀmplighet, enligt IVO. Det handlar om verksamhet med personlig assistans, ledsagarservice, avlösarservice och hemtjÀnst, dÀr den absolut största verksamheten rör personlig assistans.
Exakt hur mÄnga som drabbas Àr svÄrt att sÀga. Men de flesta med personlig assistans har beslut frÄn FörsÀkringskassan. I hela Uppsala lÀn var det 454 personer under 2022. UngefÀr 70 personer har Humana som utförare och cirka 350 personliga assistenter Àr anstÀllda av dem i Uppsala lÀn.
Uppsala kommun har nio stycken brukare med beslut om personlig assistans frÄn kommunen som har avtal med Humana.
â De kommer att kontaktas för information om IVO:s beslut sĂ„ att de kan ta stĂ€llning till eventuellt avtalsskrivande med annan utförare. HĂ€r kan Ă€ven kommunen vĂ€ljas som utförare av assistansen, sĂ€ger Jill HĂ€gglund, enhetschef för stöd och kontroll pĂ„ Uppsala kommun.
Orsaken till IVO:s beslut Àr att myndigheten anser att Humana inte uppfyller kravet pÄ lÀmplighet. IVO anser bland annat att företaget inte förvaltar allmÀnna medel pÄ ett betryggande sÀtt och har allvarliga brister i sitt arbetsgivaransvar.
Humana hÄller inte med och har under torsdagen meddelade bolaget att de har överklagat beslutet samt att de samtidigt begÀrt inhibition, att beslutet pausas i vÀntan pÄ domstolens avgörande.
â I grunden Ă€r det bra att vi och andra aktörer i branschen granskas men godtyckligheten i bedömningen och de oklara tillĂ€mpningarna av regelverket Ă€r problematiska. Paradoxalt nog tror vi dĂ€rför att bĂ„de IVO och Humana har nĂ„got att vinna pĂ„ att myndighetens beslut överprövas juridiskt, sĂ€ger Johanna Rastad, Humanas vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
Om förvaltningsrÀtten faststÀller IVO:s beslut kommer Humanas brukare att kunna vÀlja nÄgon annan utförare eller kommunen.
â Vi kommer i sĂ„ fall göra vĂ„rt allra bĂ€sta för att övergĂ„ngar ska bli sĂ„ bra som möjligt, sĂ€ger Patrik Silverudd, pressansvarig pĂ„ Humana.
Vad hÀnder med assistenterna, blir de uppsagda eller erbjuds de andra tjÀnster i företaget?
â Om en kund lĂ€mnar oss sĂ„ följer nĂ€stan alltid assistenterna med. De Ă€r ju en viktig del i tryggheten för kunden. Skulle vi bli av med tillstĂ„ndet sĂ„ kommer de att kunna följa med till en ny arbetsgivare, sĂ€ger Patrik Silverudd.
Situationen medför oro och stress bland bÄde brukare och deras anhöriga, sÀger Michael Jestin, ombudsman för FunktionsrÀtt Uppsala kommun, som Àr ett samarbetsorgan för olika föreningar för funktionsnedsÀttningar.
â Jag kan tĂ€nka mig att alla som pĂ„verkas av detta Ă€r vĂ€ldigt stressade nu. Ăven deras anhöriga som funderar pĂ„ om de behöver ta semester för att tĂ€cka upp. Det kĂ€nns vĂ€ldigt oklart om vad som kommer hĂ€nda, sĂ€ger Michael Jestin.
Han poÀngterar dÀrför vikten av att Uppsala lÀns kommuner kontaktar de berörda och förklarar vad planen Àr.
â Jag pratade med tvĂ„ personer igĂ„r i Uppsala som har Humana och de visste inte om beslutet. De hade varken hört nĂ„got frĂ„n Humana eller Uppsala kommun.
Enligt IVO:s beslut ska Humana ha avvecklat verksamheten senast den 10 februari om inte inhibitionsansökan godkÀnns.