Olycksvägen får sänkning nästa år

Riksväg 55 är olycksdrabbad. Men här kommer Trafikverkets hastighetssänkning först nästa år.

Väg 55 är olycksdrabbad. Nästa år kommer hastigheterna att sänkas på de delar som saknar mitträcke.

Väg 55 är olycksdrabbad. Nästa år kommer hastigheterna att sänkas på de delar som saknar mitträcke.

Foto: STAFFAN CLAESSON/arkiv

Uppsala län2019-11-27 06:31

Under hösten har ett antal vägar utan mittbarriär fått sänkt hastighet. Trafikverkets plan är att samtliga vägar som inte är mötesseparerade inte ska ha en högre fartbegränsning än 80 kilometer per timme.

Väg 55, där det har skett flera svåra olyckor, var dock inte en av dem där fartgränsen sänktes i år. Philiph Öhman, trafikingenjör på Trafikverket, säger att man helt enkelt inte hinner med att ta alla vägar på en gång.

– I Uppsala län är det väg 55, väg 292 och väg 272 som kommer att få sin översyn under 2020, säger Philiph Öhman.

När man jämför olycksstatistiken för de olika vägarna i länet är väg 55 en av de mer olycksdrabbade. Under perioden 2010–2019 skedde 174 trafikolyckor på väg 55 på sträckan mellan Uppsala och Enköping, varav fem dödsolyckor och 40 svåra olyckor. 

Som jämförelse inträffade under samma period totalt 30 olyckor, varav 0 dödsolyckor och 10 svåra olyckor, längs gamla E4, väg 600, på sträckan mellan Läby och Mehedeby, vilket är en av de sträckor där hastigheten sänktes under året.

Varför har väg 55 inte prioriterats i omskyltningen när det sker fler olyckor där?

– På vägar där det pågår en åtgärdsvalsstudie inför framtida eventuella ombyggnader har man behövt invänta den först. Väg 55 är en sådan väg som utreds hela vägen till Strängnäs, säger Philiph Öhman.

I den åtgärdsvalsstudien konstaterade Trafikverket dock att åtgärderna för väg 55 ligger så pass långt fram i tiden att det ändå var motiverat med en ändring av hastigheten. Den ska nu genomföras under 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!