Det var den 27 augusti som nyheten kom: SJ lägger ner den så kallade Uppsalapendeln mellan Uppsala och Stockholm från och med den 15 december. Totalt är det 18 avgångar per dygn som SJ då slutar att köra.
Många har oroat sig över hur det ska gå att ta sig till och från jobbet framöver. Medan invånarna i Uppsala län väntat på besked, har intensiva samtal pågått bakom kulisserna. Det säger Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande, som nu hävdar att Mälardalstrafik "börjar hitta en lösning".
– Efter alla samtal börjar jag känna mig trygg. Det är den signalen jag vill skicka till alla pendlare, säger Helena Proos.
Men fortfarande finns saker som behöver lösas. SJ ansökte i april om så kallade tåglägen för de 18 avgångarna på sträckan Uppsala-Stockholm. Dessa behöver SJ överlåta till Mälardalstrafik om de ska kunna ta över, och detta behöver i sin tur godkännas av Trafikverket. Det återstår också för Mälardalstrafiks ägare att fatta formella beslut. Bolaget har sagt att de kommer att komma med ett besked innan september är slut.
– Sedan har vi förhoppningsvis ett svar som gör att trafikanterna känner sig trygga att bo kvar, jobba kvar och med att tågen kommer att gå, säger Helena Proos.
Hur trygga kan pendlarna vara på att det löser sig?
– Jag är väldigt trygg, men ingen är trygg-trygg innan ett beslut har fattats.
Oppositionsrådet Cecilia Linder (M) är inte lika optimistisk.
– Jag är inte alls säker på att det kommer att lösa sig, det tar ju flera år att skaffa fram tåg så att det räcker.
Styret i regionen (S, C, V, MP) riktar allt fokus mot att det är Mälardalstrafik som ska lösa problemen för pendlarna, säger Cecilia Linder.
– Men redan idag, med både Mälartrafik och SJ på sträckan, har vi tåg som är överfulla och som inte går. Ja, SJ ställer till det, men det var ju kaos redan innan. Vi vill veta vad styret har för helhetsplan för pendlingstrafiken.
Och någon typ av lösning är på gång – det sade Mälardalstrafiks vd till UNT senast i måndags. Men det finns inga fler besked att ge just nu, enligt bolagets pressansvariga Katarina Myrberg.
– Alla beslut behöver vara på plats innan vi känner oss fullt trygga. Vi kommer att se till att det finns bra tågtrafik från mitten på december, men hur den lösningen ser ut kan jag inte berätta i dagsläget, säger Katarina Myrberg.