Samtidigt som många har fått avstå kollektivtrafiken på grund av coronapandemin slog punktligheten i tågtrafiken rekord under 2020. När det gäller tåg till Uppsala centralstation så har punktligheten varit hög. Siffrorna från SJ för förra året visar att 97 procent av tågen kom i tid på just sträckan Stockholm-Uppsala.
Britt-Marie Olsson som är punktlighetsansvarig på SJ menar att tågen har gått som de brukar på just den sträckan. Men pandemin har haft en viss påverkan på tågvolymen och självklart stor påverkan på hur många som har rest med tåget.
– De enstaka resenärer som har varit ute och rest har fått uppleva en mer punktlig tågtrafik vilket är bra. Systemet har fått varit ifred lite mer, men det är så det här ska fungera i normala fall, säger hon.
Att färre reser har dock inte gjort att antalet tåg har minskat så mycket som man kan tro. Det har varit ganska höga krav på att köra de planerade tågen, för att undvika trängsel i samband med pandemin, menar Roberto Maiorana på Trafikverket.
– När det har varit färre tåg så bidrar det till att vi lättare håller punktligheten, men om man tittar på Uppsala och specifikt pendeltågen så har inte pandemin lett till några stora reduceringar i den trafiken, säger han.
Att färre har rest kan ha gjort att av- och påstigning har gått snabbare vid perrongerna och att det därmed har blivit enklare för tågen att komma i tid. Men grunden till den förbättrade statistiken är, enligt både Britt-Marie Olsson och Roberto Maiorana, att en bättre planering samt en stabilare infrastruktur.
– Från 2017 till 2019 så hade vi redan gjort ett rejält kliv inom punktligheten men sedan fick vi den där sista skjutsen på grund av pandemin, säger Britt-Marie Olsson.
SJ och Trafikverket, samt andra aktörer, har haft ett gemensamt samarbete sedan 2013 för att förbättra punktligheten och sätta fler tåg i rullning i landet.
– Vi fortsätter arbetet med att förbättra punktligheten ytterligare, det är först när resenärerna anser att vi är punktliga som vi är nöjda, säger Roberto Maiorana.